پاورپوینت قدرت و رسانه ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی ppt
ارائهشبکه های اجتماعیفعالیت هاکتابخانهمقالات

پاورپوینت قدرت و رسانه ppt – ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی – ۶ گام قوی شدن در فضای مجازی

پاورپوینت قدرت و رسانه ppt – ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی – ۶ گام قوی شدن در فضای مجازی

آنچه خواهیم گفت:

  • تعریف قدرت
  • انواع قدرت
  • منابع قدرت نرم
  • جایگاه رسانه های فعال در بستر فضای مجازی در سبد رسانه ای مخاطبان
  • مولفه های قدرتمندی در فضای مجازی
  • گام های تحقق قدرتمندی در فضای مجازی
  • آشنایی مختصر با شبکه ملی اطلاعات

رابطه قدرت و رسانه

رابطه قدرت و رسانه

25,000 تومان

در این ارائه ۴۰ اسلایدی بسیار حرفه ای و علمی ، به بررسی رابطه قدرت و رسانه پرداخته شده است و ابعاد قدرت سخت، نرم و هوشمند و تاثیر رسانه به خصوص فضای مجازی بر آنها بررسی شده است. این ارائه برای تدریس و ارائه اساتید، مربیان و دانشجویان بسیار مناسب است.    

Category:

تعریف قدرت

  • قدرت توان ایجاد تغییر یا ایستادن در برابر آن و یا توانایی دستیابی به خواسته ها است. (جوزف نای)
  • استفاده از خشونت، ثروت و دانایی (در معنای وسیع آن) برای واداشتن مردم به انجام کاری خاص (الوین تافلر)
  • «الف تا آنجا بر ب قدرت دارد که بتواند ب را وادار به کاری کند که در غیر این صورت انجام نمی ­داد» (راسل)

انواع قدرت

قدرت سخت: توان اجبار با توسل به اقدامات، ابزارها و تصمیمات آشکار و مستقیم. قدرت نظامی، جمعیت، اقتصاد قوی، روابط تجاری و …

قدرت نرم: توان اثرگذاری بر دیگران از طریق اهرم های تعیین چارچوبی مشخص برای برنامه کار، ایجاد رغبت و جاذبه مثبت در راستای کسب نتایج دلخواه، قدرت نرم روشی است برای رسیدن به نتایج دلخواه بدون تهدید و تشویق آشکار و محسوس

قدرت هوشمند: شناسایی هر دو نوع قدرت سخت و نرم و استفاده از آنها در شرایط مختلف برای رسیدن به نتیجه است. قدرت هوشمند مرحله اعلای قدرت نرم نیست. قدرت هوشمند ترکیب دو قدرت سخت و نرم و تبدیل آن به راهبردهایی برای شرایطی دگرسان است.

قدرت و رسانه ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی
انواع قدرت از دیدگاه جوزف نای – قدرت و رسانه ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی

منابع قدرت نرم:

فرهنگ: فرهنگ می­تواند مولد قدرت باشد. اما باید پرسید آیا قدرت­آفرینی خصوصیت ماهوی همه­ی فرهنگ­ها محسوب می­شود و آیا جوامع بشری جملگی قادرند به پشتوانه­ی فرهنگ خود بر یکدیگر اعمال قدرت نمایند؟ پاسخ نای
به پرسش مذکور منفی است. وی شرط جذابیت را مطرح می­کند و عقیده دارد فرهنگ کشوری را می­توان قدرت­آفرین نامید که در انظار مردمان دیگر کشورها جذاب باشد. البته باید توجه داشت که اولاً جذابیت منابع فرهنگی، ویژگی ذاتی محسوب می­شود نه اکتسابی. یعنی یک فرهنگ یا ذاتاً جذاب هست یا جذاب نیست و لذا نمی­توان با فعالیت­هایی مانند دیپلماسی عمومی منابع فرهنگی را به سهولت تغییر داد و به ذخایر آن افزود. ثانیاً جذابیت فرهنگ مطلق نیست بلکه بستگی به  دریافت و تفسیر مخاطبان دارد. لذا ممکن است محصولات فرهنگی یک کشور در نظر مردمان جامعه­ای جذاب و در نظر مردمان جامعه­ی دیگر غیرجذاب باشد. از همین رو میزان تأثیرگذاری قدرت نرم فرهنگی را می­بایست در ارتباط خاص با جوامع هدف سنجید نه به طور کلی (هادیان و احدی، ۱۳۸۸: ۱۰۴ ـ ۱۰۳).

ارزش های سیاسی: ارزش­های بنیادینی که یک دولت آن­ها را پذیرفته و سرلوحه­ی عمل خویش قرار داده است، در صورتی که جذاب باشند و در سطح بین­المللی مورد توجه قرار گیرند، می­توانند در نقش منابع مولّد قدرت نرم ظاهر شوند. جوزف نای شماری از
ارزش­های آمریکایی مانند مردم­سالاری، آزادی فردی، گشودگی و تحرک رو به بالا را برخوردار از چنین خصیصه­ای می­داند. به زعم وی این ارزش­های قدرت­آفرین در آینه­ی فرهنگ عامه (مانند آزادی فردی)، رفتارها و سیاست­های داخلی (مانند مردم­سالاری)، نحوه­ی عملکرد در نهادهای بین­المللی (مانند گوش فرادادن به سخن دیگران) و سیاست­های خارجی یک کشور (مانند پیشبرد صلح و حقوق بشر) متجلی می­شوند .(Nye, 2002: 9-11)  

سیاست خارجی: سیاست خارجی یک کشور و مجموع کنش­ها و واکنش­های آن در ارتباط با سایر کنشگران جهانی هم به عنوان یک منبع بالقوه­ی مولد قدرت نرم قلمداد می­شود. باید گفت سیاست خارجی دولت­ها می­تواند عملکردی دوگانه داشته باشد و به کاهش یا افزایش ذخایر قدرت نرم آنان بینجامد. بی­شک اقدامات غیرمسئولانه، غیرعقلانی، سبکسرانه و نامشروع یک دولت در عرصه­ی جهانی قدرت نرم آن را فروخواهد کاست اما اقداماتی که به گفته­ی نای مشروع، درون­گذارنده و برخوردار از اعتبار اخلاقی باشد، منجر به افزایش قدرت نرم دولت خواهد شد. وجه تمایز سیاست خارجی از دیگر منابع قدرت نرم (فرهنگ و ارزش­ها) این است که نسبت به آن­دو بیش­تر قابلیت تغییر دارد. به نظر می­رسد در خصوص ارتباط میان سیاست خارجی و قدرت نرم با یک معما روبرو هستیم. جای تردیدی نیست که سیاست خارجی از جنس فعالیت است و قدرت نرم از جنس منبع. یعنی سیاست خارجی به عنوان یک فعالیت، منابع قدرت نرم مانند فرهنگ جذاب را در راستای تحقق اهداف و تأمین منافع ملی کشور به کار می­گیرد و مورد بهره­برداری قرار می­دهد اما در عین حال خود سیاست خارجی نیز به عنوان یک منبع مولّد قدرت نرم معرفی شده است. 

منابع قدرت نرم
منابع قدرت نرم از دیدگاه جوزف نای – قدرت و رسانه ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی

برخی قدرت نرم را حاصل زندگی اجتماعی، فرهنگ، سیاست، سبک غذت، هنر، موسیقی، ادبیات و زبان می دانند.

برخی دیگر قدرت نرم را حاصل ساختار اقتصادی، فرهنگ، دیجیتال، حکمرانی، دارایی های ارزشمند و نظام آموزش و پرورش می دانند.

عرصه های قدرت نرم

  • افزایش کارآمدی حاکمیت :
  • افزایش سرمایه اجتماعی :
  • تولید اقتدار :
  • افزایش جدابیت حکمرانی :
عرصه های قدرت نرم
عرصه های قدرت نرم از دیدگاه امیر قدسی

قدرت و رسانه ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی

چرخه اثرگذاری قدرت نرم بر امنیت
چرخه اثرگذاری قدرت نرم بر امنیت

اثر رسانه بر قدرت

  • رسانه ها پس زمینه همیشگی بازی سیاست و حوزه ی عمومی هستند که در آن قدرت به نمایش در می آید و درباره اش داوری می شود. (کاستلز)
  • قدرت نوین در علایم و تصاویری نهفته است که جوامع، نهادهای خود را حول آن سازمان می دهند و مردم نیز بر محور آنها زندگی خود را می سازنند و درباره رفتارهای خود تصمیم می گیرند. (کاستلز)
  • در عصر اطلاعات، قدرت در آن واحد حاضر، مشهود، پراکنده و منتشر است. هرکس یا هر چیز که برنده ی نبردی باشد که بر سر اذهان مردم در می گیرد، حاکم خواهد شد؛ زیرا هیچ آلات و اداوات نیرومند و بی روحی نمی تواند با اذهانی رقابت کند که حول محور قدرت شبکه های انعطاف پذیر بسیج شده است. (قدسی، امیر)

بخش مهمی از قدرت ناشی از تصویری است که یک حکومت توانسته از خود از در اذهان مردم کشورش و مردم جهان تولید کند.

قدرت توان ایجاد تغییر یا ایستادن در برابر آن و یا توانایی دستیابی به خواسته ها است

کارکرد رسانه ها در ثبات و توسعه سیاسی قدرت

چها رتاثیر عمده رسانه ها بر ثبات و توسعه سیاسی عبارتند از: (رها خرازی)

  • الف- تغییر و تحول خواستهای شهروندان
  • ب- تغییر و تحول در کارویژههای دولتی
  • ج- ایفای نقش در ارائه ارزشهای سیاسی و انسجام ایدئولوژیک
  • د- تغییر در الگوی ثبات و توسعه سیاسی

الف- تغییر و تحول خواستهای شهروندان

اولین عامل محاسباتی در معادله بیان شده برای تعیین میزان ثبات و توسعه سیاسی در هر کشوری، مجموع خواستهای شهروندان است که رسانهها میتوانند به شیوههای گوناگون با ایجاد تغییر در گستره و یا اولویت هر خواست، نقش تعدیلی و یا شتاب دهنده ایفاء کنند.

۱- شتاب بخشی: رسانه ها با اجرای کارویژه هایی همچون بررسی و نقد، تحقیق و تفحص و یا اطلاع رسانی مناسب میتوانند تصورات تازهای را از زندگی و سیاست نزد مخاطبان خود ایجاد کنند که دولتها را مؤظف به برآوردسازی آنها میکند.

بدیهی است که در صورت کاستی نظام سیاسی برای همراهی با این جریان، شکاف بین خواستها و کارویژهها بیشتر شده، ثبات و توسعه سیاسی به مخاطره میافتد.

-۲تعدیل: رسانهها میتوانند با نظارت مؤثر خود بر امور و رفتارهای سیاسی در کشور نقش تعدیلی خود را با تحدید و یا حتی کاهش میزان خواستهای مختلف شهروندان به نمایش بگذارند، بدین ترتیب که میتوانند توقعات را با بیان واقعیتها تعدیل کنند. بدیهی است که کاهش و یا حفظ سطح خواستها در جامعه، شکاف را بین خواستها و کارویژهها حاکم ساخته و یا حداقل از تعمیق آنها مانع گردد )افتخاری،۱۸۳۱ ،ص۳۸(.

ب- تغییر و تحول در کارویژههای دولتی

تاثیرگذاری بر تصویر مردم از کارایی نظام سیاسی رسانهها میتوانند تصویر مردم از میزان کارایی دولت را دستخوش تغییر کنند و متحول سازند. در اینجا شاهد تفاوتی بین واقعیتها و تصورها هستیم. بدین معنا که چه بسا رسانهها بتوانند واقعیتها را بهتر و یا بدتر از آن چه هستند، برای مردم به نمایش بگذارند که در هر دو حالت میتواند تأثیر مستقیمی بر ثبات و توسعه سیاسی داشته باشد. از این منظر دادن تصویری مثبت از کارویژههای دولت در کلیه الگوها ممکن است عاملی در تثبیت وضعیت سیاسی و ارایه تلقیای منفی از آن و زمینه ساز بروز عدم ثبات و توسعه سیاسی شود.

ج- ایفای نقش در ارائه ارزشهای سیاسی و انسجام ایدئولوژیک

نحوه برخورد رسانه ها با باورها و اعتقادات شهروندان و کارگزاران، تأثیر بهسزایی در نتیجهی معادله ثبات و توسعه سیاسی در هر جامعه میتواند داشته باشد. هر گونه برخوردی که در نهایت به بیاعتمادی مردم به ارزشها و رویگردانی آنها منجر شود، میتواند تلاشهای رسمی دولت را از ارزش واقعیاش دور سازد و حتی دولتهای کارآمد را با خطر عدم ثبات و عدم توسعه مواجه کند. در جهت عکس آن تقویت انسجام ایدئولوژیک و طرح مناسب و متناسب با باورها، میتواند به جبران کاستیهای احتمالی کمک کند و توسعه را در جامعه حفظ کند.

د ـ تثبیت یا ارائه الگوی نوین ثبات و توسعه سیاسی

رسانه ها میتوانند در کنار سایر بازیگران سیاسی، با تلاش در زمینه تحقق الگویی تازه از ثبات و توسعه سیاسی، به کل جامعه خدمت کنند. به عبارت دیگر چه بسا جامعه در ظاهر به خاطر حاکمیت الگوی ثبات و توسعه سیاسی ، نوعی ثبات و توسعه سیاسی را بیازماید ولی چون این الگوها پایدار نیستند، رسانهها میتوانند با اعمال حق نظارت خود، آنها را به نمایش بگذارند و زمینهی اعمال الگوی ثبات سیاسی را فراهم سازد.

جایگاه شبکه های اجتماعی در بین رسانه ها

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با نحوه پیگیری اخبار روز جامعه، در روزهای ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ یک نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن ۱۵۸۱ نفر بوده است.

۵۰٫۲ درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و ۴۹٫۸ درصد زن هستند. ۲۷ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۵٫۸ درصد در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۷٫۲ درصد در رده سنی ۵۰ سال و بالاتر قرار دارند. ۲۳٫۸ درصد مجرد، ۶۹٫۹ درصد متاهل و ۶٫۳ درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. ۳۸٫۳ درصد پاسخگویان در مراکز استان، ۳۵٫۶ درصد در شهرهای کوچک تر و ۲۶٫۱ درصد در روستاها سکونت دارند.

 جهت بررسی نحوه پیگیری اخبار روز جامعه توسط پاسخگویان در سوالی پرسیده شد «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می کنید؟» پاسخگویان فقط می توانستند یک گزینه را انتخاب کنند. ۴۲.۱ درصد پاسخگویان در پاسخ به این سوال صداوسیما، ۴۱.۴ درصد فضای مجازی (رسانه‌های اجتماعی و سایت‌‌های خبری)، ۵.۱ درصد شبکه‌های ماهواره‌ای، ۲ درصد دوستان و آشنایان، ۰.۲ درصد روزنامه‌ها و ۶.۹ درصد سایر موارد را انتخاب کرده‌اند. ۲.۳ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند. مقایسه این نتایج با یافته‌های پیشین ایسپا نشان می‌دهد پیگیری اخبار روز از طریق صداوسیما در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل استفاده از فضای مجازی به عنوان منبع کسب خبر در این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.

 زنان (۴۸.۴ درصد) ‌بیشتر از مردان (۳۷.۸ درصد) از صداوسیما و مردان (۴۷.۲ درصد) بیشتر از زنان (۳۷.۳ درصد) از فضای مجازی به عنوان منبع کسب خبر استفاده می‌کنند.

 بر اساس نتایج این نظرسنجی تفاوت بارزی در نحوه پیگیری اخبار در میان گروه‌های سنی مشاهده می‌شود. ۷۰.۱ درصد افراد ۵۰ سال به بالا گفته‌اند اخبار روز را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند. این میزان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال ۳۸.۵ درصد و در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال تنها ۲۳.۹ درصد است. در مقابل ۶۴.۸ درصد شهروندانِ گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال گفته‌اند فضای مجازی مهم‌ترین منبع آن‌ها برای کسب اخبار است. این میزان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال ۴۶.۵ درصد و در گروه سنی ۵۰ سال به بالا تنها ۱۳.۲ درصد است.

۴۷.۵ درصد افراد متأهل و ۲۴.۹ درصد افراد مجرد صداوسیما را به عنوان مهم‌ترین منبع کسب خبر خود اعلام کرده‌اند.

 ۶۱.۸ درصد کسانی که تحصیلات زیر دیپلم دارند اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند. این میزان در بین افراد دارای تحصیلات دیپلم ۴۲.۲ درصد و در بین افراد با تحصیلات دانشگاهی ۲۸.۳ درصد است. در مقابل ۶۰.۵ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، ۴۲.۵ درصد از افراد دارای دیپلم و ۲۰.۳ درصد افراد با تحصیلات زیردیپلم برای کسب اخبار روز بیشتر به فضای مجازی مراجعه می‌کنند.

 یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد مرجعیت صداوسیما به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اخبار با افزایش هزینه سرانه خانوار کاهش می‌یابد. در حالی که ۵۵.۶ درصد از کسانی که گفته‌اند سرانه هزینه خانوار آن‌ها کمتر از یک میلیون تومان است، گزینه صداوسیما را انتخاب کرده‌اند، این میزان در بین اعضای خانوارهای با سرانه هزینه سه میلیون تومان و بیشتر ۳۱.۳ درصد است. در عوض مراجعه به فضای مجازی به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اخبار با افزایش سرانه هزینه خانوار بیشتر می‌شود. ۵۱.۵ درصد اعضای خانوارهای با سرانه هزینه ۳ میلیون تومان یا بیشتر و تنها ۲۹.۶ درصد اعضای خانوارهای با سرانه هزینه کمتر از یک میلیون تومان گزینه فضای مجازی را انتخاب کرده‌اند.

 ۵۸.۷ درصد ساکنان روستاها گفته‌اند برای آگاهی از اخبار روز بیشتر به صداوسیما مراجعه می‌کنند. این میزان در شهرهای مرکز استان ۳۷.۹ درصد و در سایر شهرها ۳۷.۴ درصد است. مراجعه به فضای مجازی به عنوان منبع کسب اخبار روز در روستاها ۲۶.۴ درصد، در شهرهای مرکز استان ۴۷.۵ درصد و در سایر شهرها ۴۸.۲ درصد بوده است.

نحوه پیگیری اخبار روز جامعه توسط شهروندان؛ مرجعیت صداوسیما به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اخبار طی سالهای اخیر کاهش یافته است

http://ispa.ir/Default/Details/fa/2338

۷۸٫۵ درصد مردم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد ۱۴۰۱ که با جمعیت مورد مطالعه شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه ۱۵۴۱ نفر به شیوه تلفنی اجرا شده است، ۷۸٫۵ درصد مردم حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. این میزان بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال ۹۶٫۹ درصد، ساکنین مراکز استان‌ها ۸۶٫۲ درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی ۹۵٫۳ درصد است.

به گزارش روابط عمومی ایسپا در بین رسانه‌های اجتماعی مورد مطالعه، استفاده از واتس‌اپ با ۷۱٫۱ درصد بیش از سایر برنامه‌ها است که در مقایسه با تیر ۱۴۰۰ میزان استفاده از این پیام‌رسان تغییری نداشته است. میزان استفاده از واتس‌اپ بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال ۸۷٫۷ درصد، در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال۷۸٫۸ درصد و در بین افراد بالای ۵۰ سال سن ۴۱ درصد است. ۸۷٫۸ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ۷۹٫۲ درصد افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و ۴۴٫۴ درصد افرادی که تحصیلات کمتر از دیپلم دارند، از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. میزان استفاده از این پیام‌رسان در بین ساکنان مراکز استان‌ها ۸۷٫۸ درصد،‌ در شهرهای غیر مرکز استان ۷۴٫۱ درصد و در مناطق روستایی کشور ۵۵٫۵ درصد است.

 بعد از واتس‌اپ، اینستاگرام توسط ۴۹٫۴ درصد مردم ایران استفاده می‌شود. جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال (۷۴٫۴ درصد)، افراد با تحصیلات دانشگاهی (۶۵٫۱ درصد) و ساکنین مراکز استان‌ها (۵۶ درصد) بیش از سایر افراد از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

همچنین استفاده از تلگرام نسبت به آخرین نظرسنجی ایسپا در تیرماه ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد کاهش داشته و به عدد ۳۱٫۶ درصد رسیده است.

یافته های ایسپا در این نظرسنجی حاکی از استفاده ۱٫۳ درصد مردم ایران از کلاب هاوس است. این عدد نسبت به موج قبلی نظرسنجی ایسپا در تیرماه ۱۴۰۰ بدون تغییر مانده است. توییتر نیز توسط ۳ درصد از مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس نتایج نظرسنجی، فیسبوک ۳٫۷ درصد، سروش ۳٫۶ درصد، بله ۲٫۲ درصد، ایتا ۴٫۶ درصد، تیک تاک ۰٫۶ درصد، روبیکا ۵٫۷ درصد، آی گپ ۱٫۸ درصد، گپ ۰٫۸ درصد، سیگنال ۰٫۴ درصد استفاده کننده در بین افراد بالای ۱۸ سال ایرانی دارد.

گزارش میزان استفاده از رسانه های اجتماعی در ایران

http://ispa.ir/Default/Details/fa/3382

فضای مجازی مهمترین منبع خبری مردم ایران و رسانه غالب است. 

رهبر معظم انقلاب در بیانات نوروزی سال۹۹  : « قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ی دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش میبرند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است. »

منشا قدرت در فضای مجازی چیست؟

به طور کلی منابع ملازم با قدرت سخت دربردارنده عناصری مادی و ملموس چون ثروت و زور است. منابع ملازم با قدرت نرم اما غالباً عواملی غیرمادی و ناملموس چون رسوم، انگاره­ ها، ارزش ­ها، فرهنگ و مشروعیت سیاست­ ها را در بر می ­گیرند. این مناسبات اما کامل نیستند. منابع ناملموسی نظیر میهن‌دوستی، روحیه و مشروعیت نیز به‌شدت بر بنیه جنگندگی و ظفرطلبی نظامی اثرگذارند. تهدیدات استفاده از زور نیز هرچند وجهی از قدرت سخت به حساب می­ آیند ناملموس ­اند.

قدرت و رسانه ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی

مولفه های قدرت در فضای مجازی از نگاه نویسنده

  • قدرت برقراری ارتباط پایدار در هر شرایط : توسعه فضای مجازی موجب شده بخش عمده ای از امور کشورداری و امور تجاری و اجتماعی مردم به این بستر وابسته شود از این رو هر کشوری می بایست توانایی برقراری ارتباط پایدار را برای امور حکومتی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد و بتواند در برابر حملات و یا تحریم های سایبری نیاز ارتباطی خود را تامین کند.
    • قدرت صیانت از افکار عمومی : کشورهای صاحب قدرت رسانه ای در تخاصم با دیگر کشورها سعی می کنند با استفاده از ظرفیت رسانه که بهش مهمی از آن شبکه های اجتماعی و رسانه های فعال در بستر فضای مجازی هستند، تصاویر مورد نظر خود را در افکارعمومی کشور مورد هجوم تولید کنند و از این طریق سرمایه اجتماعی حکومت مورد نظر را تضعیف نمایند.
    • بعد مهمی از قدرتمندی در فضای مجازی توانایی در صیانت از افکار عمومی جامعه خود در برابر این حملات است. توسعه اگاهی ها، افزایش قدرت رسانه ای و … بخشی از این توانایی ها است.
    • قدرت تامین نیازهای خدماتی : بخش مهمی از امور زندگی مردم وابسته به خدمات اینترنتی است، خرید وفروش، آموزش، تجارت، بازرگانی، سرگرمی و … بخشی از این نیازها هستند. ارائه دهندگان خدمات معمولا علاوه بر ارائه خدمات سعی دارند فرهنگ و ارزش های مورد قبول خود را نیز بر کاربران تحمیل کنند. در برخی مواقع بین این ارزش ها و ارزش های مورد قبول کشور پذیرنده تضاد بوجود می آید در این صورت کشوری قوی کشوری است که بتوانند خدمات مورد نیاز جامعه خود را بصورت پایدار تامین کنند به طوری در برابر تحریم و یا تصمیم به عدم استفاده از یک خدمت بتوانند مستقلا نیازمندی مورد نظر را تامین و به مردم خود خدمت ارائه دهند.
    • قدرت اعمال سیاست های داخلی : بخش مهمی از قدرت حکمرانی یک کشور در قدرت اعمال قوانین و سیاست خود در تمام جنبه ها است. از این رو توانایی یک کشور در اعمال قوانین و سیاست های خود بر خدمات و فعالیت های فضای مجازی رکن مهمی از قدرت است.
    • قدرت تحمیل اراده بر دشمن :  فضای مجازی و رسانه های فعال در این بستر علاوه بر تهدیدات متصور، فرصت های گسترده ای را نیز به کشور برای انتشار حرف و فکر جدید و ارائه آنها به جامعه جهانی می دهد. قدرت تحمیل اراده بر دشمن متکی بر توانایی نرم افزاری و رسانه ای جنبه مهمی از قدرت در فضای مجازی است.
پاورپوینت قدرت و رسانه ppt
ایعاد قدرتمندی در فضای مجازی از دیدگاه علی محمد رجبی

۶ گام ضروری  برای قوی شدن در فضای مجازی از نگاه نویسنده:

برای تحقق این قوی شدن در فضای مجازی به نظر می رسد می بایست ۶ گام ضروری را طی نمودمی نماید:

گام اول- پیاده سازی هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات با نگاه حداکثری به آن.

گام دوم- بازطراحی و اجرای سریع مدل حکومت داری مجازی و توسعه خدمات مبتنی بر فضای مجازی

گام سوم- تقویت تاب آوری فرهنگی کاربران و تاب آوری زیرساختی فضای مجازی کشور

گام چهارم- تقویت قدرت محتوا سازی و انتشار محتوا در فضای مجازی در چهارچوب سبک زندگی ایرانی – اسلامی

گام پنجم- تقویت قدرت نفوذ محتوا و خدمات توسعه داده شده بر پایه فرهنگ و اصول ایرانی- اسلامی و جذب کاربران از حوزه فرهنگ نوروز، حوزه فرهنگ شیعه و حوزه فرهنگ جهان اسلام

گام ششم- تقویت قدرت تاثیر گذاری بین المللی تولیدات محتوایی و خدماتی کشور در فضای مجازی بر پایه ارائه الگو جهانی مبتنی بر عدالت و برابری اسلامی

۶ گام ضروری  برای قوی شدن در فضای مجازی
۶ گام ضروری  برای قوی شدن در فضای مجازی از دیدگاه علی محمد رجبی

علی محمد رجبی آبان ۱۴۰۱

۲۵,۰۰۰ تومان

پاورپوینت قدرت و رسانهدر این ارائه ۴۰ اسلایدی بسیار حرفه ای و علمی ، به بررسی رابطه قدرت و رسانه پرداخته شده است و ابعاد قدرت سخت، نرم و هوشمند و تاثیر رسانه به خصوص فضای مجازی بر آنها بررسی شده است. این ارائه برای تدریس و ارائه اساتید، مربیان و دانشجویان بسیار مناسب است.

کانال سروش انجمن خانواده و اینترنت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا