ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! | خانواده و فضای مجازی
ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای!
ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای!
ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! – گروه فناوری اطلاعات: در همایش فعالان سواد فضای مجازی سراسر کشور بر رژیم مصرف اینترنت و مهمترین چالشهای سواد رسانهای غفلت و بیتوجهی تاکید شد.
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همایش فعالان سواد فضای مجازی سراسر کشور، صبح امروز در باغ زیبا آغاز و در ابتدای آن افراسیابی، مدیر انجمن سواد رسانهای، به اجرای دو طرح شامد و افزایش سواد رسانه ای از سوی مرکز رسانههای دیجیتال پیگیری میشود اشاره کرد و گفت: طرح شامد، شناسنامه دار کردن محتوای دیجیتال و هویت دار شدن آن است. همچنین به واسطه این طرح فضای مجازی سالم، ایمن و مفید از فضای ناسالم، غیرایمن و غیر مفید قابل تشخیص است.
در ادامه قاسمی کبریا، مدیر موسسه قلم صنع اظهار کرد: معتقدم بسیاری از مشکلات زوجین سواد ارتباطیست و اگر زیرساختها حل شود امروز بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. همچنین در خصوص ازدواج محتوای غنی تولید و بارگذاری کردیم.
در ادامه حسین غفاری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای اظهار کرد: ما باید بتوانیم با رویکرد روانشناسی به آموزش سواد رسانهای بپردازیم همچنین باید رژیم مصرف را ترویج دهیم تا دانشآموزان بدانند آن چیزی را که مصرف میکنند، مدیریت کنند. متاسفانه امروز کاربرانمان بد مصرف میکنند این آموزشها را باید به صورت دقیق و مشخص به آنها ارائه کرد.
بر اساس گزارش ایکنا در ادامه سید احمد موسوی صمدی، مدیر عامل موسسه سواد رسانهای مسیر اظهار کرد: این موسسه از سال ۹۳ اقداماتی انجام داده است که میتوان به برگزاری کانون مربیان سواد رسانهای، کارگروه موسسه مسیر رسانه، کارهای پژوهشی، آموزشی و رسانهای، تالیف کتاب، برگزاری هشت دوره تربیت مربی سواد رسانهای (پرورش ۱۱۰ مربی از سال ۹۵) برگزاری ۸۰۰ کارگاه عمومی، ایجاد کافههایی برای گپ و گفتگوی سواد رسانهای، برگزاری اردوهای سواد رسانهای، ایجاد رادیو اینترنتی سواد آباد، تهیه کلیپها و مستندها از جمله برنامههایمان به شمار میآید.
وی بیان کرد: امیدواریم با اعتماد به مجموعه خودجوش فرهنگی مردمی و پرهیز از نمادهای حاکمیتی به عرصه تولید، قدمهای مثبتی را در این زمینه برداریم.
گزارش ایکنا حاکی است که در ادامه سجاد کرمی، فعال سواد رسانهای اظهار کرد: آموزش سواد رسانهای را با جدیت دنبال کردهایم و با شناختی از جامعه هدفمان که معلمان هستند توانستیم اقدامات مثبتی را برداریم.
وی افزود: سرمایه انسانی مهمترین سرمایهای است که میتوان آموزشهای لازم را در سواد رسانهای به آنها اعلام کرد که برای تحقق این امر سیستمی را طراحی کردهایم که همه آموزشها براساس این سیستم باشد.
در ادامه نصیری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه فعالیتهای پژوهشگاه در حوزه سواد رسانهای پرداخت و گفت: بررسی نظرات متخصصان علوم ارتباطات پیرامون سواد رسانهای در ایران مقایسه تطبیقی آموزشی سواد رسانهای در کشورهای کانادا و ژاپن و ارتقای سطح سواد رسانهای و والدین از جمله طرحهایی است که در پژوهشگاه انجام دادیم.
مهمترین چالشهای سواد رسانهای غفلت و بیتوجهی است
در ادامه فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این موضوع که یکی از مهمترین چالشهای سواد رسانهای غفلت و بی توجهی است گفت: با وجود شدت ظهور چنین ضرورتی در سواد رسانهای، متاسفانه بهره کافی را از آن نبردهایم. شاید به این دلیل باشد که به شرایط گذشته عادت کردهایم و نسبت به شرایط جدید بیتفاوت هستیم.
وی با برشمردن موانع رسیدن به تحقق اهداف سواد رسانهای اظهار کرد: همچنین تحقق تحول در هر حوزهای بدون دستیابی به تکنیکهای آن نخواهد بود. توسعه و بهره برداری باید در کنار اقداماتی همچون سالم سازی، ایجاد فرهنگ مناسب و به روز آوری باشد. سرعت تحولات در فضای مجازی به قدری زیاد است که اگر همه تلاش کنند از این سرعت عقب هستند.
عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: مدیریت اقتضائی یعنی با شرایط موجود و ویژگیهایی که در حوزه مدیریت است بتوانیم بهرهمندی لازم را داشته باشیم و به تناسب این شرایط حرکت کنیم. بنابراین در حوزه مجازی باید مدیریت اقتضائی حاکم شود.
وی یادآور شد: بومی سازی سواد رسانهای نیازمند توجه بر اعمال نظر و تلاش ویژه است همچنین شناسنامه دار کردن محتوای دیجیتال اصلی مهم است. همچنین شورای عالی فضای مجازی فرصتی از سوی مقام معظم رهبری به این حوزه بوده که بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.
فرهنگی بیان کرد: در حوزه قانونگذاری و تصمیمگیری در حوزه حقوقی کارهای زیادی انجام شده است که متکی بر سواد مجازی است. همچنین در قانون برنامه ششم توسعه که از ابتدای سال جاری لازم الااجرا است برای همه بخشها رشدی دیده شده که متوسط میانگین رشد بخشهای مختلف کشور هشت درصد بوده اما تنها بخشی که رشد آن با جهش فوق العادهای پیش بینی شده است چیزی حدود نوزده و چهار درصد است.
وی افزود: در مجلس پیش بینی کردیم به سمت نظارت و پیگیری برویم یعنی از نهادهایی که اقداماتی به آنها سپرده شده است از تک تکشان پیگیری کنیم چرا که در قانون عام و خاص خلائی نداریم و آمادگی خود را اعلام میکنیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: در مجلس قوانین مختلفی در این حوزه وجود دارد که میتوان به قوانین همچون تجارت الکترونیک(مصوبه ۱۷ دیماه سال ۸۲)، قانون جرایم رایانهای(مصوبه ۵ خرداد سال ۸۸)، قانون نحوه مجازات در حوزه فعالیتهای غیر مجازی سمعی و بصری(مصوبه ۱۶ دیماه سال ۸۶)، قانون ثبت اختراعات طرحهای صنعتی(مصوبه ۷ آبان سال ۸۶)، قانون نامها و نشانهای جغرافیایی(مصوبه ۷ بهمن ماه سال ۸۳) و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات(مصوبه ۶ بهمن ماه سال ۸۷) از جمله قوانین مصوب مجلس در حوزه سواد رسانهای است.
وی بیان کرد: اعتقاد راسخ داریم تلاش بر اقدامات کنترل سخت گیرانه در حوزه سواد رسانهای و توسعه آن جواب نمیدهد اما اقدامات تشویقی و حمایتی مسلما کار آمدتر از اقدامات التزامی است و ارائه محتوا و تلاش برای محتوای مناسب در کنار آن آثار خوبی بر جایی خواهد گذاشت.
امروز شبکههای اجتماعی حرف اول را میزنند
همچنین محمد خدادادی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به سختی های ارسال خبر در گذشته گفت: امروز شبکههای اجتماعی حرف اول را میزنند آینده رسانهها در موبایل است و همه رسانهها در آینده داخل موبایل میروند و در آینده باید در داخل موبایل گنجانده شوند.
وی افزود: خبرگزاریها و رسانههای رسمی امروز داخل شبکههای اجتماعی شدهاند. در گذشته در رسانههای سنتی انحصار اطلاعات داشتیم به غیر از ایرنا و صداوسیما خبری جایی نداشت و اخبار رادیو و تلویزیون و روزنامههای صبح مرجع خبری مردم بود.
وی با بیان اینکه امروز از اطلاعات به مخاطب میرسیم درحالی که در گذشته عکس این موضوع بود، بیان کرد: رسانههای نو امروز سرعت شان قابل مقایسه با رسانههای گذشته نیست، مخاطبان گسترده تر شدهاند زمان و مکان ندارند و برخلاف رسانه های سنتی همیشه همراه مخاطب هستند.
خدادادی افزود: امروز در شبکههای اجتماعی مردم جای خود را باز کردهاند و حرف برای گفتن دارند و حرفهای شان شنیده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: معنای زندگی یعنی ارتباط و بزرگترین تنبیه بشر در هر جرمی قطع ارتباط است. ارتباط موثر بر بستر اطلاعات شکل میگیرد و اطلاعات به ما ارتباطات مناسب میدهد. در ایران بیشتر نظر تولید میکنیم تا خبر، برداشت سطحی از هر موضوعی نظر میشود و آنجا که میخواهیم خبر دهیم باید وقت بگذاریم، خبر باید شناسنامه و منبع اطلاعات داشته باشد.
مدیرعامل ایرنا بیان کرد: بحران اصلی در شبکههای اجتماعی امروز بحران تولید اطلاعات است، اگر نگرانیهای این حوزه حل نشود اقبال به شبکههای اجتماعی به خطر در این حوزه تبدیل میشود، باید نهضت محتوا در شبکههای اجتماغی راه بیافتد و بپرسیم منبع خبرچیست. اقبال مردم در ایران از رسانههای داخلی بالا نیست و به رسانههای بیگانه روی میآورند دلیلش هم این است که اطلاعات خام و ناقص تولید میکنیم. باید نهضت محتوا در شبکههای اجتماعی راه بیفتد تا مردم به دنبال منبع خبر باشند.
به کانال تلگرامی انجمن خانواده و اینترنت بپیوندید. familyweb@
ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای! ضرورت ترویج رژیم مصرف اینترنت | بیتوجهی به سواد رسانهای!