ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور | خانواده و فضای مجازی
ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور
ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور – هماکنون انقلاب اطلاعات و ارتباطات، مرزهای ملی را درنوردیده و تحولات شگرفی را در عرصه جهانی شدن خلق کرده است. از این رو حجم بالای اطلاعات و دانشهای تازه به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار میگیرد. موضوعی که دارای اهمیت است، نحوه برخورد و استفاده ما از پیشرفتهای پر شتاب و خیرهکننده تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در شئون مختلف زندگی است.داشتن اطلاعات و آگاهیهای لازم در زمینه بهرهمندی از پیامهای رسانهای می تواند استفاده ما را از رسانهها موثرتر، پویاتر و لذتبخش تر نماید، تا به راحتی تحت تأثیر ارزشها و ایدئولوژیهای خاص رسانه ای قرار نگیریم.
رسانهها اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت، فیلم، ویدئو، روزنامه و مجله هر روز و بطور فزاینده اطلاعات، سرگرمی ها و آگهیهای مختلفی را به ما و فرزندانمان عرضه می کنند و همگی نقش مهمی در شکلدهی و نفوذ به فرهنگ، ارزشها، دیدگاهها و اعتقادات ما بازی میکنند. به عبارت دیگر در عصر جدید با ویژگی ظهور وسایل ارتباطی نوین به مراتب بیش از گذشته، ما و بهویژه فرزندانمان تحت بمباران پیامهای رسانهای هستیم که در بسیاری موارد بهترین و قابل قبولترین روش حل مسائل و مشکلات را با پیامهای خشونتبار ارائه میکنند.به نظر میرسد بهترین راه ممکن برای بقا در این شبکه اطلاعاتی که در سراسر محیط فرهنگی ما ریشه دوانیده حفظ استقلال، اجتناب از انفعال، بهرهمندی از تفکری منتقدانه و به عبارت دیگر افزایش توانایی گزینش، انتخاب و چالش با این موج فراگیر است که تنها از طریق تکامل سواد رسانهای میسر است.
سواد رسانهای مبحث جذابی در حوزه ارتباطات است که میکوشد خواندن سطرهای نانوشته رسانههای نوشتاری، تماشای پلان های به نمایش در نیامده یا شنیدن صداهای پخش نشده از رسانههای الکترونیک را به مخاطبان بیاموزد. سواد رسانه ای قدرت درک نحوه کار رسانهها و معنی سازی در آنهاست، این که چگونه سازماندهی میشوند و چگونه از آنها استفاده می شود.
تعریف سواد رسانهای
مارشال مک لوهان اولین بار در کتاب خود تحت عنوان درک رسانه گسترش ابعاد وجودی این واژه را به کاربرده است. مکلوهان معتقد است: «زمانی که دهکده جهانی تحقق یابد لازم است انسانها به سواد جدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند». (صدیق بنای،۱۳۸۵)
سواد رسانهای مجموعه ای از رویکردهاست که مخاطبان بهطور فعالانه برای مواجهه گزینشی با رسانهها و تحلیل و ارزیابی نقادانه محتوای رسانهای در پیش میگیرند تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شوند تفسیر کنند.
«سواد رسانه ای مجموعه ای از
چشم اندازهاست که ما بهطور فعالانه برای قرارگرفتن در معرض رسانه از آنها بهرهبرداری می کنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه میشویم تفسیر کنیم». (پاتر،۱۷:۱۳۸۵)
سواد رسانهای مهارتهای لازم را برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانهها میآموزد و در عین حال دیدگاهی تحلیلی و نقادانه نسبت به پیامهای رسانهای فراهم میکند». (قاسمی،۹۷:۱۳۸۵)
«سواد رسانهای(Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفره رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.» (شکرخواه، ۱۳۸۸)
سواد رسانهای از دو سو فرایند ارتباط جمعی را مورد توجه قرار میدهد. از یک سو بدین موضوع میپردازد که پیامهاى رسانهاى با چه ادبیات و تکنیکهایی محصولات رسانهای را تولید میکنند و آیا مخاطبان نیز با این ادبیات و تکنیکها آشنایى دارند و قادر به درک رمزگشایى پیامهای رسانهاى هستند؟ جامعهای که افراد آن سواد رسانهاى دارند و از عهده تجزیه و تحلیل پیامهای رسانهای برمىآیند، از توسعه انسانی و اجتماعی بیشتری در مقابله با هجوم رسانهاى برخوردار است. در چنین جامعهای افراد ، دیگر مخاطبِ صرف، منفعل و تحت کنترل رسانهها نیستند بلکه بهطور فعال با پیامها برخورد میکنند و به مخاطب انتخابگر و گزینشگر مبدل خواهند شد.
«سواد رسانهای به عنوان یکی از مهمترین پدیدههای عصر اطلاعات ظهور میکند تا به مخاطب کمک کند تا سطح اطلاعات و دانش خود را بالا برد و سعی کند از سر عادت و صرفاً برای سرگرمی و تفریح از رسانه ها استفاده نکند بلکه با بینش و آگاهی لازم به تولید و تفسیر پیامها بپردازد». (نصیری،۱۳۸۴)
زمانی که ما بتوانیم کنترل بیشتری نسبت به رسانهها و تعابیر آنها داشته باشیم، می توانیم به تاثیرات مثبت ناشی از آنها قوت ببخشیم و از تاثیرات منفی آنها بکاهیم.به عبارتی سواد رسانه ای پاسخی ضروری، غیر قابل اجتناب و واقعنگر نسبت به محیط الکترونیکی پیچیده و دائما در حال تغییر و تحول اطراف ما است.
«سواد رسانهای مجموعهای از چشماندازهاست که ما بهطور فعالانه، برای قرار گرفتن در معرض رسانه، از آنها بهرهبرداری میکنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شویم، تفسیر کنیم. ما چشماندازهای خود را با استفاده از ساختارهای دانش خود میسازیم. برای ساختن ساختارهای دانش، به ابزار و مواد اولیه نیاز داریم. ابزار، مهارت های ما در حوزه سواد رسانهاى و ماده اولیه اطلاعات به دست آمده از محتواى پیامها و دنیای رسانه اى است. استفاده فعالانه از رسانهها بدان معنی است که ما از پیامها آگاهیم و بهطور خودآگاهانه با آنها در تعامل هستیم». (بصیریان و بصیریان، ۱۳۸۵)
سواد رسانهای از جنبههای مختلفی برخوردار است که به ۳ جنبه مهم آن اشاره میشود:
الف) ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانهای یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانههای از منابع رسانهای گوناگون.
ب)آموزش مهارت های مطالعه یا تماشای انتقادی
ج) تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانهها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست. (شکرخواه: ۱۳۸۵: ۳۰)
ضرورتهای آموزش سواد رسانهای
آموزش سواد رسانهای به شهروندان، آشنا کردن و آموزش دادن آنها با رویکردی انتقادی در مطالعات ارتباطی و رسانهای برای درک و فهم ژرف ساختها و گذر از سطح به عمق است.
باری دونکان عضو انجمن سواد رسانههای کانادا، سواد رسانهای را پاسخی به حل مشکلات ناشی از رسانهها معرفی می کند.به باور او اولین پروژه باید بخشی از واکنشهای کلی آموزشی مدارس در برابر خشونت و سایر آسیبهای رسانهای شود. دونکان در ضرورت این آموزش دلایل زیر را
بر میشمرد:
۱ـ رسانه ها بر حیات فرهنگی و سیاسی ما سلطه دارند.
۲ـ تقریباً همه اطلاعات جز مواردی که آنها را بهطور مستقیم تجربه می کنیم رسانه ای شده هستند..
۳ـ رسانهها قادرند مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرتی خلق کنند.
۴ـ رسانهها بدون آنکه خود آگاه را فعال کنند بر ما تاثیر میگذارند.
۵ـ سواد رسانهای میتواند مصرف رسانههای ما را لذتبخشتر کند و یک رابطه انفعالی را به یک رابطه فعال تبدیل کند». (قاسمی،۹۵:۱۳۸۵)
دن بلیک هنگامی که در کارگاه آموزشی خود در زمینه سواد رسانهای فعالیت میکرد چند دلیل اساسی را در ضرورت سواد رسانهای پیشنهاد داده است:
۱ـ ما در یک محیط میانجی شده و با واسطه زندگی میکنیم.
۲ـ سواد رسانهای بر تفکر انتقادی تاثیر میگذارد.
۳ـ وجود سواد رسانهای بخشی از حیات یک شهروند فرهیخته و تحصیل کرده است.
۴ـ سواد رسانهای مشارکت فعال را در یک محیط اشباع شده رسانهای ترویج میدهد.
۵ـ آموزش سواد رسانهای به ما کمک میکند تا فناوری های ارتباطی را درک و فهم کنیم».(همان)
نتیجه گیری
امروز که آسیبهای استفاده بیرویه و مدیریت نشده از ماهواره در بین اقشار مختلف جامعه خودنمایی می کند، سخن گفتن از روشهای مواجهه با این پدیده به منظور کاهش عوارض و آسیبهای آن کمی دیر است اما به هر حال نمیتوان در برابر آن سکوت اختیار کرد و در برابر آن یک
مشاهدهگر صرف بود. به نظر میرسد یکی از روشهای اصولی مواجهه با پدیده ماهواره رشد سواد رسانهای آحاد جامعه است که به نوعی مصونسازی جامعه در برابر عوارض ناشی از ماهواره محسوب میشود. البته این راهکار اصولی میبایست پیش از همهگیرشدن ماهواره و نصب دیشها در پشت بامها اجرایی میشد و بهعبارتی علاج پیش از واقعه صورت میگرفت. رشد سواد رسانهای راهکاری است که بسیاری از کشورهای پیشرفته از آن بهره گرفتهاند و علیرغم آنکه خود از بانیان و تولید کنندگان برنامهها و فیلمهای ماهوارهای هستند اما با شناختی که از عوارض پخش این برنامهها در جامعه خود دارند رشد سواد رسانهای را در دستور کار خود قرار دادهاند. در شرایطی که روش های سلبی و محدود کننده مانند جمعآوری دیشها از روی پشت بامها مورد انتقاد قرار میگیرد و برخی بر بی اثر بودن آن در کاهش استفاده از ماهواره در جامعه اصرار دارند، رشد سواد رسانهای به عنوان یک راهکار فرهنگی و مورد قبول صاحب نظران می تواند وحدت نظر خوبی را در میان مسئولان، نخبگان و آحاد جامعه بهوجود آورد و در آینده شاهد فروکش کردن بسیاری از آسیبهای اجتماعی ناشی از برنامههای مخرب ماهوارهای بود. موفقیت طرحهای بزرگ فرهنگی در هر جامعهای نیازمند همافزائی و مشارکت همه نهادها و به خصوص پذیرش آن از سوی مردم است که راهکار رشد سواد رسانهای میتواند واجد این ویژگی ها باشد.اکنون سواد رسانهای به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای نظارتی مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفته است و با این وصف ایران به رغم دارا بودن شرایط خاص درونی و بیرونی همچون رشد شهرنشینی ، گسترش تحصیلات عالی، افزایش جمعیت جوان و…، تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نداده است، در حالی که با عملیاتی کردن این دانش نه تنها فرهنگ ایرانی – اسلامی تقویت میشود بلکه بخشی از حقوق مخاطب نیز تامین خواهد شد. باید توجه داشت که اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیستند و باید سیاستهای فرهنگی کشور به درستی درک و اعمال شوند و قطعا نبود برنامه، سند چشم انداز و گاه اقدامات نادرست تعمدی و تنش زا، موجب صدمات غیر قابل جبران برای کشور خواهد شد.
منبع: http://www.ettelaat.com
به کانال تلگرامی انجمن خانواده اینترنت بپیوندید. familyweb@
ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور ضرورت های توسعه سواد رسانهای در کشور