شبکه های اجتماعی مجازی چیست
شبکه های اجتماعی مجازی چیست ؟؟
شبکه های اجتماعی مجازی چیست – مفهوم شبکه اجتماعی اولین بار در سال ۱۹۴۰ در انسانشناسی توسط رادکلیف براون معرفی شد. سپس در اواسط دهه ۱۹۵۰این مدیوم توسط بوت و بارنز مورد استفاده قرارگرفت (کوپر و کوپر، ۱۹۸۹به نقل از چلپی، .)۱۰ : ۱۳۷۳شبکه ها ساختارهای اجتماعی اند که به وسیله ارتباطات بین افراد و گروهها ایجاد میشوند (لیتل جان، .)۶۸۴ :۱۳۸۴ روابط اجتماعی میتوانند به صورت نظاممند وروشن به صورت شبکه ها تجلی یابند. شبکه را میتوان در یک نگاره ی منفرد به عنوان توده ای از کنش های متقابل بین بسیاری از مردم که ممکن است در زمانها و مکانهای مختلف روی دهند، توصیف کرد (بروگمن، .)۱۴ :۱۳ هدف اصلی شبکه های اجتماعی برقراری ارتباط بین افراد است. پایه و اساس شبکه های اجتماعی اساسا سمت انسان است، این انسان ها هستند که پروفایل های خود را در رسانه های اجتماعی پر می کنید و موجب می شوند تا دیگران بر اساس اطلاعات شخصی که در مورد آنها منتشر شده با آنها ارتباط برقرار می کنند.
رسانه های اجتماعی یک مفهوم بسیار وسیع و شامل چندین نوع مختلف رسانه ای مانند ویدیو ها، وبلاگ ها، پیام رسان ها و غیره است. که می توان با استفاده از آنها به تعامل اجتماعی و تشکیل شبکه های اجتماعی[۱] اقدام نمود. رسانه های اجتماعی استفاده از فناوری های مبتنی بر وب و تلفن همراه است تا ارتباطات را به یک گفتگوی تعاملی تبدیل کنند، رسانه های اجتماعی به افراد اجازه می دهد که محتوایی را با دیگران به اشتراک بگذارند، با استفاده از آن به تعامل و حتی ارتباط یک به یک بپردازند. (کوهن, ۲۰۱۱)
شبکه های اجتماعی مجازی سایت ها یا برنامک[۲] هایی هستند که بر خلاف رسانه های اجتماعی سنتی مانند تلویزیون، روزنامه ها، مجلات و غیره که رسانه هایی ایستا و یکطرفه بودند با استفاده از فناوری های مبتنی بر وب و تلفن همراه، ارتباطات را به یک گفتگوی تعاملی تبدیل کردند و بستری برای حیات شبکه های اجتماعی حقیقی در قالب مجازی و یا شکل گیری شبکه های اجتماعی جدید به صورت مجازی فراهم آوردند (کوهن, ۲۰۱۱) شبکه های اجتماعی مجازی جایی است که کاربران می توانند انواع اطلاعات مانند متن، فیلم، تصویر، صوت و بسیاری از علاقه مندی های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و دوستان جدیدی در سراسر جهان بیابند و شبکه ای از روابط و تعاملات را به صورت مجازی ایجاد کنند.
شبکه های اجتماعی مجازی، محل گردهمایی میلیاردها کاربر است که بدون توجه به مرز، زبان، جنس و فرهنگ، به تعامل و تبادل اطلاعات میپردازند. در واقع شبکه های اجتماعی مجازی برای افزایش و تقویت تعاملات اجتماعی در فضای مجازی طراحی شده اند. کاربران میتوانند پروفایل های دیگران را ببینند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند (پمپک[۷] و همکاران، ۲۰۰۹: ۲۲۸). سایت های شبکه اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام، گوگل پلاس، یوتیوب و … بستری برای ایجاد شبکه های اجتماعی مجازی شدند و توانستند کاربران بسیاری را به خود جذب کنند.[۳]
پیام رسان های موبایل پایه، نسل جدیدتر شبکه های اجتماعی مجازی هستند که به موبایل هوشمند کاربران وابسته است، تلگرام، واتس آپ، وی چت، سروش، بیسفون و … نمونه هایی از پیام رسان های رایج در ایران و جهان هستند که امروزه بخش زیادی از فعالیت اینترنتی کاربران را به خود اختصاص داده اند. پیام رسان ها با فراهم کردن امکان تعامل گروهی و دسته جمعی بین کاربران در قالب کانال و گروه بستر جدیدی برای شکل گیری شبکه های اجتماعی به صورت مجازی فراهم نموده اند و می توان آنها را در دایره شبکه های اجتماعی مجازی قرار داد.
علی محمد رجبی
[۱] Social network
[۲] application
[۳] https://journals.ut.ac.ir/article_36574.html