شایعه سازی در فضای مجازی
شایعه سازی در فضای مجازی
شایعه سازی در فضای مجازی – بررسی ها ثابت کرده بیش از ٨٠ درصد مطالب منتشر شده در شبکه های مجازی تنها توسط٢٠ درصد اعضا تولید میشوند و سایر اعضا فقط باز نشر دهنده هستند. پس موقع مواجهه با اخبار و پیام های انبوه در فضای مجازی حتما به این فکر کنید که صحت و دقت خبر به چه میزان است . راه ساده این کار تطبیق خبر یا محتوا با سایت های خبری و علمی مرجع تو اینترنت هست که اصلا زمانی رو هم از شما نمی گیره و حسن این کار برای کاربر اینکه از تبدیل شدن او به یک انسان تاثیر پذیر و کم اراده جلوگیری می کند.

افراد شایعه ساز معمولا از این عبارات برای تحریک مخاطب استفاده می کنند:
خیلی فوری
فوری فوری
منتشر کنید
اطلاع رسانی کنید
به دیگران بفرستید نتیجه می گیرید
و امثال این عبارات استفاده می کنند
شایعه سازی در فضای مجازی یکی از مشکلات این فضا و به خصوص نرم افزارهای پیام رسان است. افراد به دلیل اینکه به مسئولیت حقوقی و مدنی و اخلاقی خود را در باز نشر اخبار و اطلاعات توجه نمی کنند تنها با چند حرکت انگشت صد ها و شاید هزاران نفر را با خبری که به صحت آن ایمان ندارد و درباره آن تحقیق نکرده مواجهه می کنند. این کار علاوه بر تاثیر گذاری بر مخاطبان ممکن است وضعیت روانی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد و این موضوع وظیفه ما را سنگین تر می نماید. متخصصین جنگ روانی و تبلیغات معتقد هستند دروغ هر چه بزرگتر باشد باور پذیر تر است لذا شایعه سازان با استفاده از این روش برای تاثگذاری بیشتر بر مخاطب استفاده می کنند. حال اگر ما کاربران فضای مجازی هنگام مواجهه با خبرهای این چنینی کمی تامل کنیم دیگر حلقه تکرار شایعات نمی شویم.