رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب
رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب – در کنار جاذبههای فضای مجازی خانوادهها نیز برای رهایی از شیطنتهای کودکان آنها را به استفاده از تبلت و موبایل عادت دادهاند و همین امر سبب دور ماندن نسل امروز از کتاب شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در آخرین آمار سرانه مطالعه ایرانیان ۷۵ دقیقه اعلام شده است که این زمان نیز با احتساب خواندن قرآن، ادعیه، روزنامه و مجلات بوده است و در واقع ایرانیان تنها ۱۵ دقیقه از این زمان را به خواندن کتاب اختصاص میدهند.
برآورد دقیقی از سرانه مطالعه مردم فارس و شیراز وجود ندارد اما برآورد تخمینی حکایت از سرانه مطالعه ۲ تا ۱۰ دقیقهای شیرازیها دارد که ظاهرا این زمان از تقسیم ساعات حضور افراد در کتابخانهها بر کل جمعیت به دست آمده است.
اگر در ارائه آمار سرانه مطالعه تنها به حضور افراد در کتابخانهها اکتفا شود و کسانی که خودشان کتاب میخرند و از کتابخانهها استفاده نمیکنند از قلم افتاده باشند بنابراین باید این نکته را نیز در نظر گرفت که بیشتر کسانی که برای مطالعه به کتابخانهها مراجعه میکنند در واقع دانشآموزان و کسانی هستند که خود را برای کنکور آماده میکنند و مطالعه غیردرسی ندارند.
به هر حال درباره میزان مطالعه در کشور آمارهای ضد و نقیصی وجود دارد و آماری که ارائه میشود بین ۲ تا ۷۵ دقیقه متغیراست همین آمارهای ضد و نقیص حاکی از بحرانی بودن وضعیت مطالعه در کشور دارد. هر چند رشد علمی در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد اما همه افراد جامعه مطالعه نمی کنند بنابراین باید برای اشاعه فرهنگ مطالعه در کشور راهکارهای عملی ارائه شود.
آقای احمدی میگوید: «برای ترغیب کودکان به عنوان رکن پایه جامعه به کتابخوانی باید کتابهایی مناسب با سن و سلیقه کودکان چاپ و در دسترس باشد و در کنار آن باید کتابخوانی به یک تفریح جذاب تبدیل شود زیرا در حال حاضر جاذبه تکنولوژی خیلی بالاتر از کتابخوانی است».
به اعتقاد خانم رشیدی ایجاد جذابیت در داستان و طراحی کتابها عامل مهمی برای ترغیب کودکان به کتابخوانی است و اگر کتابفروشیها با کمی خلاقیت دکور و چیدمان مناسبی برای کودکان و حتی بزرگسالان داشته باشند خود به خود افراد جذب مراکز فروش کتاب میشوند.
وی میگوید: در حال حاضر فضای بیشتر کتاب فروشیها فضایی مرده و بدون خلاقیت است حتی افراد کتابخوان هم با ورود به همچین فروشگاهی رغبتی برای خرید ندارند و سردرگم میشوند.
آقای توانا میگوید: «با توجه به وقت کمی که افراد به کتابخوانی اختصاص میدهند ایجاد موج خلاصهنویسی کتابها راهکار مناسبی برای توسعه کتابخوانی است. این کار اصول دانستنیهای یک کتاب را در اختیار افراد قرار میدهد و در صورت نیاز زمینه مراجعه به اصل کتابها رافراهم میکند.
وی میافزاید: خیلی افراد کتابهای قطور میخرند اما به خاطر حجم زیاد کتاب را نمیخوانند. این خلاصه حداقل مطالب رو در اختیار خریدار قرار میدهد و انگیزه فرد رو برای خواندن تمام کتاب افزایش میدهد البته میشود که هرکتابی یک کتابچه تلخیص هم داشته باشد که توسط نویسنده کتاب نوشته شود».
آقای روانبخش معتقد است که کودکان مهمترین جامعه هدف برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی هستند و اگر در ایجاد تشنگی و نیاز به مطالعه موفق عمل شود فرد تشنه خود به سراغ کتاب میرود.
خانم حسینی طراحی مبلمان و عناصر شهری مرتبط با کتاب، ایجاد ایستگاههای کتاب در اماکن مختلف، راهاندازی نمایشگاههای کتاب با هدف ارائه کتابهای باکیفیت و ارزان قیمت را راهکارهایی برای ترویج کتابخوانی میداند.
آقای رضایی تبلیغات مناسب را یکی از راهکارهای اثرگذار برای افزایش انگیزه برای کتابخوانی میداند و میگوید: اضافه شدن کتاب به سبد خانواده به تنهایی کافی نیست بلکه باید با استفاده از ابزار رسانه و تبلیغات اشتیاق مطالعه را در بین مردم بالا برد.
آقای فرهمند میگوید: شروع کتابخوانی از خانواده بهترین و موثرترین شیوه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است. اگر پدر و مادرها ساعت مطالعه در خانه داشته باشند کودکان هم کتابخوانی را یاد میگیرند. خانوادهها برای رهایی از شیطنتهای کودکان به جای وابسته کردن آنها به تبلت و موبایل آنها را ترغیب به کتابخوانی کنند.
خانم شقایقی به نقش معلمان و آموزش و پرورش به ایجاد فرهنگ کتابخوانی اشاره میکند و میگوید: اگر معلمان هر هفته در کنار تدریس یک کتاب مفید به دانش آموزان معرفی کنند قدم بزرگی در شناخت کتاب و کتابخوان کردن افراد جامعه برداشته میشود.
آقای رضایی با اشاره به استفاده اجتنابناپذیر از فضای مجازی و تمایل نوجوانان و جوانان به استفاده از این فضا میگوید: هر چند به اعتقاد بنده هیچ چیز جای کتاب کاغذی را نمیگیرد اما به هر حال باید از ظرفیت فضای مجازی نیز بهره برد و با پر محتوا کردن این فضا و ارائه کتابهای الکترونیک از این فضا برای مطالعه مفید استفاده کرد.
خانم ابراهیمی معتقد است که برای ترویج کتابخوانی باید در مراسمها و مناسبتهای مختلف به جای خرید هدایای گرانبها و دسته گلهایی که ماندگار نیستند فرهنگ هدیه دادن کتاب مرسوم شود و از طرفی نیز خانوادهها عطش کتابخوانی و بالا بردن آگاهی را در کودکان خود به وجود بیاورند.
منبع:خبرگزاری تسنیم
به کانال تلگرامی انجمن خانواده و اینترنت بپیوندید. familyweb@
رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب رقابت خانوادهها و فضای مجازی برای دور ماندن کودکان از کتاب