رابطه متقابل بازاریابی شبکه ای با فرهنگ و شخصیت(۱) | خانواده و فضای مجازی
رابطه متقابل بازاریابی شبکه ای با فرهنگ و شخصیت(۱)
رابطه متقابل بازاریابی شبکه ای با فرهنگ و شخصیت(۱) – فرهنگ به مجموعه ای از ارزش ها، عقاید و نگرش ها اشاره دارد که گروهی همسان از مردم آن را پذیرفته و به نسل بعد انتقال می دهند. به عبارت دیگر فرهنگ عبارت است از « باورهای مرسوم، اشکال اجتماعی، ویژگی های نژادی، دینی یا اجتماعی یک گروه».
فرهنگ به مجموعه ای از ارزش ها، عقاید و نگرش ها اشاره دارد که گروهی همسان از مردم آن را پذیرفته و به نسل بعد انتقال می دهند. به عبارت دیگر فرهنگ عبارت است از « باورهای مرسوم، اشکال اجتماعی، ویژگی های نژادی، دینی یا اجتماعی یک گروه». در واقع این فرهنگ است که تعیین می کند چه بپوشیم، چه بخوریم، کجا زندگی کنیم و به کجا سفر کنیم، چه چیزی بخریم، حتی از کجا ، چگونه و در چه زمانی خرید کنیم.
فرهنگ در تمام شوون زندگی بشر جلوه گر و تأثیرگذار است. یکی از مهم ترین عناصر های زندگی بشری، شیوه و سبک زندگی است که به طور مستقیم تحت تأثیر فرهنگ است. سبک زندگی در مقایسه با دیگر شاخههای زیست شناسی، بیشترین تأثیر را روی مسائل مربوط به بهداشت عمومی و محیط زیست دارد. تجربه نشان داده است که معمولاً افراد تحت تأثیر فرهنگ متداول و مستولی بر محیط، در نوع نگاه به زندگی، نحوه فکر کردن، نحوه عمل کردن، نحوه خرج کردن، نحوه کسب درآمد، در مسائل خانوادگی، سبک ازدواج، نوع مسکن، الگوی مصرف، در فعالیت های سیاسی و ورزشی، حتی کیفیت پوشش، نوع خوراک، تفریحات، کیفیت راه رفتن، کیفیت معاشرت، مسئله زبان، ارتباطات جمعی و …. و به طور کلی در سبک زندگی دچار تغییر و تحولات اساسی شده اند. یک شوک اقتصادی مانند آغاز یک کسب و کار می تواند تغییرات دائمی در ارزش های فردی، فرهنگ و اولویت های شخصی به وجود آورد که دیگر قابل برگشت نباشند. این شوک حتی ممکن است بر شخصیت فرد هم تأثیر بگذارد. این تأثیر و تأثر بسیار با اهمیت است؛ زیرا شخصیت هر فرد بر نحوه زندگی او و اولویت های وی در زندگی اثرگذار است. بحث شناخت شخصیت و عوامل مربوط به آن مهم است و ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ پس باید در ابتدا ببینیم که منظور از شخصیت چیست؟
یک تعریف عبارت است از « تمام ویژگی ها و رفتارهای درونی که هر شخص را منحصر به فرد می کند». تعریف دیگر « ابعاد قابل رویت هر فرد» را می گویند. عموم بازاریابان معتقدند که عوامل شخصیتی بسیار بر خرید مشتری، زمان خرید و نحوه استفاده از محصول یا خدمات تأثیر گذار است. آنها مدت هاست به این باور رسیده اند که آنچه مصرف کننده می خرد، به شدت تحت تأثیر شخصیت او و ویژگی های شخصیتی وی است. پس این بازاریابان به عنوان فروشنده می کوشند نوع محصولات و خدمات خود را با دیدگاه های مشتری های خود منطبق کنند.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد عوامل مؤثر بر شخصیت هر فرد است. خانواده، گروه های مرجع، سطح و روابط اجتماعی از عوامل تأثیرگذار بر شخصیت هر فرد است. بازاریابان حرفه ای با تحلیل موارد فوق و ذائقه مخاطب، محصول مورد نظر خود را انتخاب می کنند.
خانواده پایه ای ترین گروهی است که فرد به آن تعلق دارد. بیشتر تصمیمات خانوادگی اغلب در کل خانواده صورت می گیرد. در واقع رفتار مصرف کننده در خانواده شکل می گیرد. بیشتر بازاریابان برجسته می دانند که امروزه بیشتر خانواده ها زمان کمتری را با کودکان می گذرانند و بسیاری هم خرید خود را بر اساس تصمیم کودک انجام می دهند تا از احساس عذاب وجدان نبودن در کنار کودک خود بکاهند. این نکته در انتخاب محصول بسیار مهم است.
بعلاوه، آنها به اهمیت روابط اجتماعی برای افراد هم واقف هستند و می دانند که خواسته ها، گرایش ها و انگیزه های افراد به عنوان مصرف کننده، تحت تأثیر تعامل با دیگران است. دوستان، اعضای خانواده، همسایه ها و افراد مورد اعتماد و گروه های مرجع نفوذ زیادی بر نحوه تفکر، عملکرد و تعیین دیدگاه افراد حتی نسبت به جایگاهشان در جهان دارند. به همین دلیل نهایت تلاش خود را می کنند تا ببینند که افراد با چه کسانی به لحاظ اجتماعی بیشتر مراوده دارند و از آنها الگو می پذیرند؛ زیرا از این اطلاعات برای فروش کالای خود استفاده می کنند. مثلاً فرد مورد علاقه ما را به کار می گیرند تا محصولات و خدمات خود را بفروشند.
سطح اجتماعی نیز بر رفتار خرید افراد تأثیر می گذارد. بر اساس تحقیقاتی که در طول سال ها صورت پذیرفته است، نوع، کیفیت و میزان خرید محصولات یا خدمات از سطوح اجتماعی خیلی خیلی بالا تا خیلی خیلی پایین، تحت تأثیر سطح اجتماعی هر فرد است. خرده فروشان هم از طریق طراحی و دکور مغازه های خود بر اساس دیدگاه های یک سطح مشخص، سعی می کنند مشتریان بیشتر جذب کنند.
رابطه میان فرهنگ، شخصیت، رفتار و سبک زندگی همواره مورد علاقه پژوهشگران بوده است. این ارتباط جذاب نیز در شکل گیری شخصیت و نحوه زندگی همه مردم بسیار راهگشاست. اما زمانی احساس خطر می شود که از این پتانسیل در جهت کسب منافع فردی و یا اقتصادی مورد سوء استفاده واقع می شود. مثلاً زمانی که محصولات فروخته شده از طریق بازاریابی شبکه ای در بعضی مناطق به لحاظ کیفی، کمی و فرهنگی در پایین ترین سطح قرار دارد و مشتریان نیز بی خبر از دامی که در آن گرفتار شده اند، فرهنگ و شخصیت خود را برای حفط منافع دیگری در معرض نابودی قرار می دهند. پس بیایید مراقب فرهنگ و شخصیت خود باشیم. زیرا شخصیت ما سرنوشت ما را می سازد.
منبع:ایران هشدار