خانواده و فضای مجازی بازی های واقعیت مجازی چگونه باعث تغییر در زندگی ما خواهند شد؟ | خانواده و فضای مجازی
بازی های رایانه ایمقالات

بازی های واقعیت مجازی چگونه باعث تغییر در زندگی ما خواهند شد؟ | خانواده و فضای مجازی

بازی های واقعیت مجازی چگونه باعث تغییر در زندگی ما خواهند شد؟

بازی های واقعیت مجازی چگونه باعث تغییر در زندگی ما خواهند شد؟

بازی های واقعیت مجازی چگونه باعث تغییر در زندگی ما خواهند شد؟ – به نظر می رسد واقعیت مجازی گام بزرگ بعدی برای بشر و تکامل او خواهد بود، اما سوال اینجاست که بازی های واقعیت مجازی چه نقشی در روند این تکامل دارند؟

همان گونه که از شواهد پیداست، به نظر می رسد واقعیت مجازی گام بزرگ بعدی برای بشر و تکامل او خواهد بود. در طول همین چند ماه گذشته از سال ۲۰۱۷، تحولات عمده ای در زمینه واقعیت مجازی به وقوع پیوسته است. تحولاتی که باعث شده است بخش اعظمی از جمعیت کره زمین از مزایای فناوری واقعیت مجازی بهره مند شوند.

    علی رغم تمام پیشرفت هایی که این فناوری در صنایع گوناگون نظیر پزشکی و سلامت، آموزش، صنعت و اقتصاد داشته است، اما تا این لحظه قابل درک ترین نرم افزار های واقعیت مجازی بازی هایی بوده اند که برای این فناوری تولید شده اند. با توجه به محصولات واقعیت مجازی ارزان قیمت که روز به روز عرضه آن ها بیشتر می شود، طولی نخواهد کشید که مردم با استفاده از همین محصولات به دنیاهای متفاوت قدم گذاشته و در رویاهای خود زندگی کنند.

در حال حاضر اکثر بازی های واقعیت مجازی در سبک اکشن، ماجراجویی و تیراندازی عرضه می شوند، ژانرهایی که در صنعت بازی های رایانه به خوبی مخاطبان را جذب می کنند. اما اگر کمی به بازی های پیش رو نظیر لونا Luna دقت کنیم، متوجه می شویم بازی هایی که در آینده منتشر خواهند شد خیلی متفاوت تر از آن چیزی که ما انتظار داریم خواهند بود. شکی نیست که در آینده بازی های واقعیت مجازی به همراه نرم افزارهای رسانه ای همه جانبه، روش های ارتباطی و تعاملی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در ادامه قصد داریم به نمونه ای از این تغییرات اشاره نماییم.

برقراری ارتباط بین مردم با استفاده از بازی های واقعیت مجازی

فرو رفتن و غرق شدن کامل در محیط و دنیای بازی به نوعی آینده صنعت بازی سازی به حساب می آید. با پیشرفت هایی که تا به حال صورت گرفته است، امروزه کمتر کسی صرفا به خاطر گرافیک مطلوب یا آهنگ پس زمینه به بازی کردن می پردازد، چرا که در عصر حاضر بازی های رایانه ای به گونه ای تکامل یافته اند که بیشتر حول محور داستان های جذاب می باشند و برقراری ارتباط با خط داستانی بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال بازی هایی که بیشتر روی خط داستانی تمرکز کرده اند عملکرد بهتری در فروشگاههای نرم افزاری دارند.

همه ما به دنبال داشتن تجربه هایی فراتر از زندگی معمولی و روزمره هستیم، اما با این حال فقط تعداد انگشت شماری فرصت تبدیل شدن به یک قهرمان در زندگی واقعی را به دست می آورند. بازی های واقعیت مجازی این شانس را به ما می دهند تا به یک قهرمان تبدیل شویم، اگر چه این اتفاق در دنیایی رخ می دهد که وجود خارجی ندارد. صرف نظر از ژانر های مشخص، می توان گفت بازی هایی در این زمینه موفق خواهند بود که با تمرکز کردن بر ارائه داستان هایی جذاب و تکان دهنده به ما اجازه می دهند که به ذهنیت درونی خود پی ببریم و ارتباطاتی را فراهم می کنند که باعث برانگیخته شدن آگاهی های جمعی میشود.

پیشرفت های پزشکی بسیاری نیز در رابطه با واقعیت مجازی به دست آمده اند، جایی که علاوه بر جنبه های سرگرمی، واقعیت مجازی به افراد کمک می کند تا در حفظ آمادگی جسمانی خود موفق باشند. حتی ممکن است در آینده ای نه چندان دور شاهد نسخه های واقعیت مجازی از ورزش هایی نظیر فوتبال باشیم که در آن بازیکنان متعددی به رقابت می پردازند و حتی شاید برخی از بازیها بتوانند به درمان یکسری از اختلالات ذهنی کمک کنند.

تبدیل شدن به شخصیت اصلی در بازی های واقعیت مجازی

یکی از بزرگترین معایب بازی های رایج و معمولی شخصیت اصلی داستان است. به عبارت دیگر در این گونه بازی ها هیچ ارتباطی بین بازیکن و شخصیت اصلی وجود ندارد و تنها عاملی که می تواند تا حدودی این نقص را پوشش دهد، داستان بازی است. تنها تعداد انگشت شماری از این بازی ها می توانند ادعا کنند که قادر هستند تجربه ای همه جانبه فراهم نمایند که از میان آن ها بازی گراند تفت اتو Grand Theft Auto بهترین نمونه ی ممکن است. در این بازی، شخصیت اصلی به خوبی تعریف شده است که می تواند باعث به وجود آمدن احساسی مشترک بین او و بازیکن شود. اما مشکل اینجاست که تجربه ی همه جانبه در این گونه بازی ها نهایتا به این نقطه محدود می شود. در کل می توان گفت تلفیق بازی هایی نظیر گراند تفت با فناوری واقعیت مجازی می تواند تجربه ای به مراتب کامل تر از صفحه های نمایش فراهم آورد و به ما اجازه دهد تا تبدیل شدن به شخصیت اصلی یک بازی را با تمام وجود درک کنیم.

اما نکته اینجاست که واقعیت مجازی تنها در تبدیل شدن به شخصیت اصلی خلاصه نمی شود، بلکه می تواند در انتقال دادن احساساتی که نتیجه خط داستانی بازی هستند بسیار موثر عمل کند. توانایی تعامل و ارتباط برقرار کردن به عنوان شخصی دیگر این فرصت را در اختیار ما قرار خواهد داد که داستان فیلم نامه خود را بنویسیم، داستانی که می توانیم در آن به عنوان شخصیت اصلی حضور داشته باشیم.

افزایش تعاملات اجتماعی در بازی های واقعیت مجازی

زمانی که بحث بازی های واقعیت مجازی و فراهم نمودن تجربیات منحصر به فرد از طریق شبکه های اجتماعی در میان باشد، پتانسیل بسیار بالایی وجود دارد. در آینده ممکن است شبکه ای مجازی به وجود آید که گیمر ها با حضور در آن می توانند بازی های مشارکتی را گسترش دهند. بازی های واقعیت مجازی مشارکتی حتی می توانند تجربه ای لذت بخش تر نسبت به سبک یک نفره در اختیار گیمر قرار دهند.

از این سبک بازی به عنوان سبک ناهمگام نیز یاد می شود و هدف آن گرد هم آوردن تعدادی از بازیکنان است که هر کدام اطلاعات و مشکلات مربوط به خود را دارند. آن ها با بازی کردن در چنین فضاهایی به نوعی فیسبوک Facebook را در دنیای مجازی پیاده می کنند. هر چند که ما هنوز فاصله ای بسیار زیاد تا بازسازی فیلم ماتریکس The Matrix در زندگی واقعی پیش رو داریم، اما مطمئنا بازی های واقعیت مجازی دربهای این رویا را به روی ما باز کرده اند.

در هفته های گذشته فیسبوک با معرفی قابلیت پخش زنده از داخل فضاهای مجازی نشان داد که نسبت به توسعه و رشد این بخش از فناوری واقعیت مجازی علاقه مند است. بنابراین چندان غافلگیر کننده نیست که مدیر عامل فیسبوک، آقای مارک زاکربرگ اظهار کند که در طول چند سال آینده تعاملات اجتماعی نقش پر رنگی در فناوری واقعیت مجازی خواهند داشت.

تاثیرات فیزیکی و ذهنی مثبت حاصل از بازی های واقعیت مجازی

تحقیقات نشان می دهد که واقعیت مجازی حس همدردی، احترام و تمایل به یاری دادن به دیگران در سختی هایشان را ارتقا می دهد. این آموزش ها نه تنها از واقعیت مجازی جدا نیستند، بلکه قابل انتقال به دنیای واقعی نیز هستند. در صورتی که این ابزار ها توسط افرادی آگاه مورد استفاده قرار گیرند، می توانند به نیرویی قدرتمند برای ایجاد تغییرات مثبت در دنیای واقعی تبدیل شوند.

یکی دیگر از کاربردهای بازی های واقعیت مجازی مشارکتی این است که می تواند روحیه کار تیمی و سایر مولفه های مثبت را در کاربر پرورش دهد. به عنوان مثال یک بازی واقعیت مجازی مشابه ندای وظیفه Call of Duty قادر خواهد بود همکاری با سایر اشخاص و کار تیمی را در فرد افزایش دهد، و همزمان سرگرمی مورد نیاز او را نیز فراهم آورد.

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که فعالیت های فیزیکی و آمادگی جسمانی در طول مشارکت در بازی های واقعیت مجازی به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند.

بازی های واقعیت مجازی همچنین انگیزه ای مضاعف برای حضور فعال در صحنه به وجود می آورند و شما را از نیمکت ذخیره ها جدا می کنند. در حال حاضر ورزش های مجازی به موفقیت مورد انتظار دست یافته اند، که این خود باعث خواهد شد نفوذ واقعیت مجازی به انواع بازی ها و فرا سرگرمی ها بیش از پیش قابل باور باشد.

 

 

به کانال تلگرامی انجمن خانواده و اینترنت بپیوندید. familyweb@

 

 

 

کانال تلگرام انجمن خانواده و اینترنت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا