آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ | خانواده و فضای مجازی
آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛
آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛
آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ – زکیه جورابراهمیان: بیست و نهمین همایش سلامت و زندگی با عنوان آسیبهای روانی و اجتماعی در فضای مجازی با حضور امیر حسین معماری، پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ مصطفی راستینه، ریاست بنیاد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و حسین عنبرستانی، کارشناس ارشد در حوزه فضای مجازی برگزار شد که طی آن به تشریح آسیبهای مختلفی پرداختند که فضای مجازی برای خانوادهها، کودکان و نوجوانان و در نهایت جامعه دارد.
در ابتدای این نشست راستینه با اشاره به این که چند سالی از مطرح شدن آسیبهای فضای مجازی در کشور ما میگذرد، گفت: ریشه کلی برای کاهش این آسیبها به آموزش خانواده بر میگردد. این آسیبها فقط مختص کشور ما نیست بلکه همه کشورها تا حدی با این آسیبها دست به گریبان و به دنبال راه حلی برای بر طرف کردن آنها هستند. قطع ارتباط فرزندان و والدین بزرگترین مشکلی است که ما امروزه شاهد وقوع آن هستیم به طوری که تبلت، تلفنهای همراه و … جایگزین ارتباط موثر بین والدین و فرزندان آنها شده است. این امر، بزرگترین اتفاق بدی است که میتوانست برای ما رخ دهد.
راستینه ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته در سال گذشته، ارتباط کلامی به ۱۷ دقیقه و امسال به ۱۲ دقیقه رسیده است. این موضوع سرمنشاء آسیبهایی است که ما میتوانیم جلوی آن را با آموزش خانوادهها بگیریم. برای کارشناسان حوزههای مختلف چرایی استفاده یک کودک پنج ساله از لپ تاپ یا تلفنهای همراه قابل فهم نیست. والدینی که برای راحتی کار خود، کودکان را به حال خودشان وا میگذارند باید بدانند این امر آسیبهایی به جامعه و خود کودک وارد میکند که به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست. پلیس امنیت برای سنجش تاثیر ماهواره طی تحقیق سال ۸۶ و ۸۷ به این نتیجه رسید که ماهوراه برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال ما بحث پرورش، برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال بحث آموزش و برای جوانان ۱۸سال به بالا بحث تخریب خانواده را به همراه دارد. خانوادهها برای ارائه راهکارها و روشهای درست استفاده از فضاهای مجازی نیاز به یک هنرمند سینما، ورزشکار، معلم و… دارند.
کاهش آسیبهای فضای مجازی نیازمند همراهی والدین با کودکان است
او در ادامه گفت: اگر به آسیبهای فضای مجازی توجه نشود، تبعات آن از آسیبهای اعتیاد بیشتر میشود. وجود ۵۷ هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور ما آماری نیست که بتوانیم به آن افتخار کنیم. فرهنگ ایران و ایرانیان با این موضوع و مسائل همساز نیست. در خانوادهها مادران نقش اصلی را در جلوگیری از بروز آسیبهای ناشی از استفاده فضای مجازی را بر عهده دارند. اما متاسفانه تعدادی زیادی از مادران ما به الگوبرداری غلط از فرهنگ غربی میپردازند. چرا بچههای ما باید با والدین خود شبکههای ماهوارهای مانند فارسی وان و … را ببیند؟ این شبکه برای والدین و فرزندان آنها آسیب زا است و ما نباید به راحتی از کنار آنها بگذریم. بلکه باید برای فرزندان خود بیشتر وقت بگذاریم و با آنها ارتباط برقرار کنیم. خانوادهها باید با فرزندان خود دوست باشند.
افسردگی طی استفاده مداوم از فضای مجازی سرایت میکند
در ادامه این نشست، معماری با اشاره به فضای ذهنی و روانی که دنیای مجازی ایجاد میکند، گفت: شاید تا به امروز بیشتر دربارهی بحثهای اجتماعی و فرهنگی فضای مجازی شنیده باشید اما بحث مهمتر فضای ذهنی و روانی این شبکههاست. انیشتین جملهای دارد که میگوید:« من از روزی میترسم که تکنولوژی از تعامل انسانی پیشی بگیرد… چنین روزی، جهان نسلی از احمقها خواهد داشت.» این جمله نشان میدهد که طی سالیان گذشته افرادی مثل انیشتین دغدغه تکنولوژی و مسائل مرتبط با آن را پیدا کرده بودند. تکنولوژی در فضای مجازی از مغز استفاده زیادی کرده، به طوری که تمام شبکههای اجتماعی الهام گرفته از مغز و مهندسی معکوس مغز هستند تا از این طریق شروع به تولید دانش و تکنولوژی کنند که ما امروزه به آن تکنولوژی عصر جدید و عصر ارتباطات میگوییم.
او در ادامه گفت: مغز ارگانی است که به فضای تکنولوژی سود رسانده است. اما آیا تکنولوژی نیز به مغز سود رسانده است یا خیر؟ آیا پاسخ ذهنی و روانی مناسب به ذهن ما داده است یا خیر؟ آیا تکنولوژی به رشد مغز ما کمک میکند؟ آیا با ورود فضای مجازی به زندگی، ما راضیتر هستیم؟
او به نتایج تحقیقات مستندی اشاره کرد و گفت: طبق این تحقیقات، افسردگی به عنوان شایع ترین اختلال ذهنی میتواند از طرف فضای مجازی سرایت کند. اختلال حوزه شخصیت بین افرادی که فضای مجازی را بیش از حد تجربه میکنند، رواج زیادی پیدا کرده است. خودشیفتگی و احساس نیاز به حضور در مرکز توجه و دیده شدن نشان از آسیبهای شبکههای مجازی است. ۸۰ درصد پیامهایی که افراد در این شبکهها برای یکدیگر ارسال میکنند، بیشتر از این که دربارهی دیگران یا اتفاقات مختلف باشد، دربارهی خودشان است. اختلال وسواس و اختلال ضد اجتماعی از دیگر آسیبهای استفادهی زیاد از این شبکههاست. این آسیبها میخواهند به ما بگویند فضای مجازی با حوزه روان و کارکرد مغز ما ارتباط جدی دارند. هر گونه ارتباط منفی که بین استفاده از فضای مجازی و سلامت روان اتفاق بیفتد، میتواند به ما هشدار دهد که شاید یک اختلال در فضای مجازی در حال رخ دادن است.
باید روزی را به عدم استفاده از فضای مجازی اختصاص دهیم
این پژوهشگر در ادامه به دیگر آسیبهای استفاده مداوم از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: افسردگی فیسبوکی، سندرم ویبره تخیلی و چندکارگی هم زمان که به نظر از ویژگیهای مثبت فضای مجازی است، از دیگر آسیبهای فضای مجازی به شمار میآید. اگر از دو یا بیشتر از دو فضای مجازی به طور همزمان استفاده کنیم چندکارگی همزمان رخ میدهد که اتفاقات جدی در ذهن ما ایجاد میکنند. مغز علاقه بسیار زیادی به اتفاقات جدید دارد. هر یک از سیگنالهایی که از فضای مجازی میگیرید، نقش یک محرک را برای ذهن بازی میکند که باعث میشوند هورمون های مختلفی در بدن ما رها شود در این صورت وقتی از چند فضا با هم استفاده میکنید میزان لذت شما بیشتر میشود و این لذت باعث میشود مغز ما به این چندکارگی تن دهد. این اتفاقات به مرور زمان بر روی افرادی که بر یک کار با لذت خیلی زیاد تمرکز میکردند تاثیر میگذارد و باعث میشود آنها بر کارهای کوچک با لذتهای کوچکتر تمرکز کنند.
معماری در ادامه با تاکید بر این که مغز انسان در واحد زمان فقط یک کار را میتواند انجام دهد، گفت: سلولهای مغزی برای این که بتوانید همزمان از وایبر، فیس بوک، ایمیل، تلویزیون، موسیقی و …. استفاده کنید، آفریده نشدهاند. اگر مغز بتواند چندین کار را همزمان انجام دهد، مهارت کنترل را به عنوان یکی از مهارتهای مهم از دست میدهد. در این صورت اطلاعات به اشتباه به قسمتهایی از مغز و حافظه فرستاده میشود که مناسب آن اطلاعات نیست.
او در پایان گفت: ۴۰ درصد از کودکان ما و ۷۲ درصد از کودکان زیر هشت سال از این تکنولوژیها مانند تلفن همراه، تبلت و … استفاده میکنند. ساعتهایی که بچهها از فضاهای مجازی استفاه میکنند، بیش از ساعتی است که در مدرسه صرف میکنند. والدین باید اطلاعات خود را افزایش دهند از این جهت اطلاعات کسب شده از طریق اینترنت، اطلاعاتی نیست که به آنها در دستیابی به راهکارهای مناسب کمک کند. ما باید زمانی در روز، ماه یا سال در نظر بگیریم و آن را روز بدون استفاده از فضای مجازی بنامیم.
منبع: شفقنا رسانه
به کانال تلگرامی انجمن خانواده و اینترنت بپیوندید. familyweb@
آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛ آموزش خانوادهها ریشه کاهش آسیبهای فضای مجازی است؛