سواد رسانه ایشبکه های اجتماعیمقالات

مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن | خانواده و فضای مجازی

مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن

بازدید: 461

مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن

 مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن – سازمان یونسکو

این سازمان از دهه ۱۹۶۰ به پشتیبانی از آموزش رسانه ای پرداخت و برنامه ای جهانی را شروع به اجرا نمود . از نظر کارشناسان یونسکو، آموزش رسانه ای به مثابه راهکاری مناسب توان جبران نابرابری های اطلاعاتی بین کشورهای شمال و جنوب را دارد، زیرا کشورهای شمال به تولید، کنترل  و توزیع  اطلاعات می پردازند و از سوی دیگر کشورهای جنوب صرفا دریافت کننده منفعل اطلاعات هستند. از نظر یونسکو راهکار مناسب جهت خارج کردن کشورهای جنوب ازوضعیت انفعال، آموزش رسانه ای و مهارت های فردی به منظور تحلیل و تفسیر پیام های رسانه ای مخاطبان است . (طلوعی، ۱۳۹۱:۳۷)

از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی، موضوع سواد رسانه ای در برخی کشورها مثل آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی مانند، ایتالیا و اسپانیا مورد توجه قرار گرفت . اصلی ترین هدف آموزش رسانه ای در این کشورها برطرف کردن نابرابری های اطلاعات بین کشورهای پیشرفته و عقب افتاده بود .

آفریقای جنوبی: آموزش سواد رسانه ای به منظور ارتقای سطح آموزش عمومی مورد استفاده قرار گرفت .

در کشورهای انگلیسی زبان(اسکاتلند، استرالیا): آموزش سواد رسانه ای به مثابه بخشی از آموزش مهارت های زبانی محسوب می گردد. (طلوعی، ۱۳۹۱:۳۸).

آموزش سواد رسانه ای در کانادا:

سواد رسانه ای در کانادا از سال ۱۹۷۸ با تشکیل “انجمن سواد رسانه ای” آغاز شد. اعضای این انجمن متشکل از معلمان، تولید کنندگان محصولات رسانه ای بودند و مهم ترین دستاورد آن ها وارد کردن بحث سواد رسانه ای به نظام آموزش مدارس عمومی استان «انتاریو» و انتشار کتاب سواد رسانه ای در این کشور بود.

پس از سال ۱۹۸۷ مباحث سواد رسانه ای به عنوان یک موضوع درسی در برنامه های درسی انگلیسی مدارس گنجانده شد و توسط آموزگاران زبان انگلیسی در ساعات درسی تدریس شد.

علت رویکرد فوق نسبت به آموزش سواد رسانه ا ی:

کانناداری کشوری است که افراد با پیشینه قومی و زبانی گوناگون در آن زندگی می کنند و در نتیجه یکپارچه کردن قومیت های مختلف برای دولت کانادا همواره از ضروریات جدی محسوب می شود. از سوی دیگر فرهنگ آمریکایی در این کشور از دهه ۱۹۵۰ به شدت گسترش یافته است . رشد اقتصادی و قدرت سیاسی آمریکا، کانادا را متاثر از فرهنگ این کشور کرده است و درمیان استان های مختلف، استان مرزی«انتاریو» را به صورت پنجره ای برای ورود فرهنگ آمریکایی در آورده است.

ئر چنین شرایطی حفظ هویت کانادایی و یکپارچه کردن قومیت های گوناگون برای دولت این کشور ضرورتی راهبردی است و با توجه به انکه مهاجران این کشور به ناچار مجبورند به زبان اکثر ساکنان بومی کانادا صحبت کنند بنابراین دولت تصمیم گرفته است که از فرصت آموزش زبان انگلیسی برای یکپارچه کردن گروه های قومی متعدد استفاده کند. سواد رسانه ای نیز در این کشور در کنار آموزش زبان انگلیسی با محتوای بسیار متفاوتی تدریس می شود . در برخی مدارس به رویکردهای مختلف نظری در حوزه سواد رسانه ای بیشتر توجه می شود و در بعضی مدارس دیگر با نمایش محصولات رسانه اای مختلف چگونگی نمایش هویت شهروندان کانادایی با شهروندان آمریکایی مقایسه می شود. (طلوعی،۱۳۹۱، صص۳۸-۳۹)

سواد رسانه ای در کشور ژاپن :

تا سال ۱۹۸۰ به صورت مختصر و درمطالات محدود بررسی می شد.

۱۹۹۲: پس از ترجمه کتاب سواد رسانه ای در ژاپن این مفهوم صورت جدید تری به خود گرفت و و رارد مطالعات رسانه ای این کشور شد.

۱۹۹۹: “انجمن ملی سازمان های رادیویی و تلویزیونی ” تولید برنامه ای را برای آموزش سواد رسانه ای به کودکان آغاز کرد و” شورای تحقیقات درباره سواد رسانه ای” قوانینی را برای عملیاتی کردن مفهوم سواد رسانه ای تدوین ساخت. در سال های اخیر نیز تلاش های بسیاری برای آموزش سواد رسانه ای پیرامون رسانه های جدید مانند اینترنت ، ماهواره و غیره صورت گرفته است . (طلوعی، ۱۳۹۱، ص ۳۹) در ژاپن این مفهوم برای مطالعه انتقادی تولیدات رسانه ای و نقد و تحلیل واقعیات ارائه شده از سوی رسانه ها به کار برده می شود.(شیبا، ۱۳۸۷:۴۸در طلوعی،۱۳۹۱،ص۴۰)

سواد رسانه ای در U.S.A:

در این کشور اصطلاح سواد رسانه ای و آموزش رسانه ای به صورت مترادف بکار برده می شود . و تنها در سالهای اخیر تفاوت بین این دو اصطلاح در کنفرانس همکاری های بین المللی سواد رسانه ای در دهه ۱۹۹۰ مورد بررسی قرار گرفت . در این کنفرانس سواد رسانه ای به صورت «توانایی دسترسی و ارزیابی پیام های رسانه ای در اشکال مختلف» تعریف شد. (طلوعی،۱۳۹۱، ص۴۰)

سواد رسانه ای در کشور استرالیا

این کشور به نگاه منتقدانه و خلاق بر روی محصولات رسانه ای تاکید دارد و هدف اصلی آن توانمند کدرن مخاطبان برای ایجاد تمایز بین ارزش های فرهنگی موجود در جامعه و ارزش های ارائه شده توسط تولیدات رسانه ای است . Habbs,2002:2 در طلوعی، ۱۳۹۱، ص۴۰)

آموزش سواد رسانه ای در سطح بین المللی:

در سال ۱۹۸۲ سازمان یونسکو بیانه ای تحت عنوان بیانیه گرانولد را آماده کرد و  به امضاء ۱۹ کشور رساند . در این بیانیه گفته می شود، رسانه ها یکی از نیروهای قابل توجه و قدرتمند در جامعه هستند و این نیازمند آموزش سواد رسانه ای در اشکال منسجم و سیستماتیک در بین شهروندان است.

کنفرانس هایی که در زمینه آموزش سواد رسانه ای برگزار گردید:

۱۹۹۰: درشهر تولوس(tholos)

۲۰۰۰: در شهر وینا(vina)  موضوع این کنفرانس شامل کودکان و خشونت در تلویزیون و سینما و در نهایت رسانه های دیداری و شنیداری می شد. .

۲۰۰۲: توسعه استراتژی جهانی در جهت تشویق آموزش سواد رسانه ای و استفاده از دیوید باکینگهام (استاد آموزش سواد رسانه ای و مدیر مرکز مطالعات کودکان ، نوجوانان و رسانه ها در دانشگاه لندن).

برگزاری کنفرانس آموزش رسانه ای برای جوانان در سویل(seville)، برخی پیشنهادات این کنفرانس آموزش الگویی جهت خط مشی های پژوهشی، تعلیم معلمان، همکاری رسانه ها با مدارس و تقویت و ترویج فضای عمومی .

جمع بندی: سازمان یونسکو به دنبال تولید برنامه های آموزش رسانه و حمایت از کنفرانس های آموزش رسانه های محلی- منطقه ای و توسعه حمایت از تالیفات و کتاب های آموزشی در حوزه سواد رسانه ای است . (Bukingham, 2001:5 در طلوعی، ۱۳۹۱، ص۴۲)

سواد رسانه ای در اروپا

آموزش سواد رسانه ای اولین بار در کشور فنلاند در یک دوره آموزشی به سال ۱۹۷۰ بر می گردد و در سطح دبیرستان در سال ۱۹۷۷ ارائه شد. آنچه که امروزه به عنوان آموزش سواد رسانه ای می شناسیم در کشور فنلاند به سال ۱۹۹۰ و کمی دیرتر از سایر کشورها پدید آمد.

اجباری شدن سواد رسانه ای در سال ۱۹۸۰ در سوئد  و در سال ۱۹۷۰ در دانمارک.

در کشور دانمارک تاکید فراوان بر فراگیری فناوری اطلاعات بود .

در فرانسه : ابتدا به صورت فیلم آموزش داده می شد ولی در سال های اخیر کنفرانس ها و دوره های آموزش رسانه برای معلمان با مضمون تولیدات رسانه های برگزار می شود.

آلمان : کتاب های نظری مختلفی در مورد ادبیات رسانه در سال های ۱۹۷۰ در زمینه آموزش سواد رسانه ای در داخل و خارج سیستم آموزشی مدارس قرار داده شد.

هلند:  سواد رسانه ای به وسیله دولت این کشور در سال ۲۰۰۶ به عنوان موضوعی مهم برای جامعه در دستور کار نهاد های آموزشی قرار گرفت. در آوریل ۲۰۰۸ یک مرکز رسمی توسط دولت هلند ایجاد شد این مرکز بیشتر شبیه یک سازمان شبکه ای با شرکای مختلف بود که تجربیات و تخصص آن ها را در یک موضوع آموزش سواد رسانه ای در اختیار دیگران قرار می دهد .

روسیه:  تاریخ سواد رسانه ای در این کشور به سال ۱۹۲۰ با ز می گردد . اولین تلاش ها  در زمینه سواد رسانه ای در مراکز پس از مدارس به منظور تقویت برگزاری سمینارها و کنفرانس های آموزش رسانه ای برای معلمان بود.

در مدتی که اندیشه تقویت و گسترش آموزش سواد رسانه ای در نیم کره غربی توسعه پیدا کرد در روسیه طی سال های ۱۹۸۰-۱۹۷۰ آموزش رسانه هنوز در بستر علم زیبایی شناسی رشد می کرد. از جمله وقایع مهم در توسعه آموزش رسانه در روسیه ثبت نام متخصصان جدید(از سال ۲۰۰۲ به بعد) در دانشگاه های آموزش رسانه در سال ۲۰۰۵ بود که تا حدی توسط یونسکو مورد حمایت قرارمی گرفت . به علاوه سایت های اینترنتی توسط موسسه روسی برای آموزش فیلم در رسانه (به زبان انگلیسی و روسی)

ایجاد شد. با توجه به این امر که یونسکو آموزش رسانه ای را به عنوان زمینه توسعه آموزشی- فرهنگی در قرن آینده تعریف کرده است سواد رسانه ای چشم انداز خوبی در کشور روسیه دارد.

اروپا منشوری را جهت تسریع و توافق بیشتر اروپا بر چیستی سواد رسانه ای و آموزش سواد رسانه ای در جهت توسعه یک شبکه ثابت و داوطلبانه از آموزش دهندگان سواد رسانه ای تهیه کرده است . (Hobbs, 2005:2  در طلوعی،۱۳۹۱، ص در طلوعی،۱۳۹۱، ص۴۳-۴۴).

برگرفته شده از Medialit.blog.ir

به کانال تلگرامی انجمن خانواده و اینترنت بپیوندید. familyweb@

 

 

مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن ر مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن مروری بر تاریخچه سواد رسانه ای در اروپا و کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه و ژاپن

کانال سروش انجمن خانواده و اینترنت

نوشته های مشابه

بستن