سواد رسانه ایشبکه های اجتماعیمقالات

افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی | خانواده و فضای مجازی

افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی

بازدید: 107

افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی

افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی  – مدیریت رسانه و داشتن سواد رسانه ای درخانواده ها از اهمیت بالایی برخوردار است، در حقیقت یکی ازعوامل تهدید کننده بنیان خانواده ، استفاده نادرست از رسانه های جمعی است، افزایش سواد رسانه ای راهکار مدیریت فضای مجازی است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا؛ رسانه ها به دلیل اهمیت و جایگاهی که در تنویر افکارعمومی در ارتقاء سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش در قالب خانواده ها دارند، ازمهمترین عوامل توسعه فرهنگی و نشانه های پویایی هر جامعه ای به شمار می روند.

جهانی شدن و ورود تکنولوژی های نوین ارتباطی زمینه تشکیل جمع های تازه ای را فراهم ساخت که از آن به شبکه های اجتماعی تعبیر می شود، این اجتماع که بهره گیری از آنها نیازمند دسترسی به اینترنت است، افراد زیادی را به یکدیگر پیوند می دهد و در کمترین شکل به دو عضو برای ایجاد ارتباط نیاز دارد.

تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و موارد دیگر از جمله شبکه هایی محسوب می شوند که در بسیاری از کشورهای جهان همچون ایران کاربران زیادی دارند و برای آنان این امکان را ایجاد می کند تا با عضویت در آنها، داده ها و اطلاعات زیادی را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنند یا به توزیع برخی مطالب مورد علاقه خویش در میان گروه های زیادی از افراد بپردازند.

نیاز کاذب در ذهن موجب مقایسه کاذب می شود

مدیریت رسانه و داشتن سواد رسانه ای درخانواده ها از اهمیت بالایی برخوردار است، در حقیقت یکی ازعوامل تهدید کننده بنیان خانواده، استفاده نادرست از رسانه های جمعی است.

افزایش سواد رسانه ای راهکار مدیریت فضای مجازی است و کارشناسان علوم ارتباطات معتقدند در صورتی که مخاطبان این شبکه ها از سواد رسانه ای کافی برخوردار باشند از طرف محتوای این شبکه ها آسیبی نخواهند دید و تنها به استفاده های درست و مطلوب از آن روی خواهند آورد.

سید محمد سجاد زاده، کارشناس مسایل اجتماعی و مشاوره خانواده ضمن اشاره به اهیت تشخیص منابع رسانه ای در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایمنا اظهار می کند: رسانه عضوی موثر و جدی در خانواده بوده و میتواند در روابط زوجین به شدت اثر گذار باشد،  نقش رسانه در افزایش توقع همسران و مقایسه گر بودن آنها موثر است، در بسیاری اوقات شکل ظاهری ز و داشته های زندگی دیگران در رسانه ها به صورت خیلی درشت نمایش داده می شوند و همین امر زمینه توقع بیجا، تصور، تخیل و اوهام در ندگی زوجین می شود.

او اضافه می کند: برای استفاده بهینه از رسانه ها باید به دنبال باید منبع آموزشها و نقل قولها باشیم و با تشخیص منابع رسانه ای خوب  از نادرست، سعی کنیم که  از آموزشها، نقل قولها، پیام و  اخبار علمی صحیح استفاده کنیم.

این آسیب شناس اجتماعی با اذعان به این نکته که رسانه ابزار سرگرمی و انتقال پیام است، اظهار می کند: با توجه به اینکه افراد تمایلات و ارزوهای سرکوب شده ای دارند و بسیاری از مواقع در زندگی به این آرزوها نمی رسند، بنابراین مقایسه کردن، ظاهر زندگی خود با دیگران موجب احساس خسران و کمبود در ذهن شده و نارضایتی را به دنبال داردکه به واقعیت تبدیل نشده اند.

مشاوره خانواده با تاکید به این نکته که رسانه یکی از ابزارهایی است که می تواند در روابط زن و شوهر ایجاد مقایسه و توقع کاذب بکند، ادامه می دهد: این اتفاق موجب دلخوری همسران از همدیگر و دلخوری فرزندان از والدین شده  و جواب ندادن به این توقعات این دلخوری را فراهم می کند.

به گفته سجاد زاده؛ نیاز کاذب در ذهن، موجب مقایسه کاذب می شود و همین مقایسه غیر واقعی، توقعات برآورده نشدن را در زندگی به دنبال دارد، نیازهای غیر واقعی که تبدیل به آرزوهای سرکوب شده خواهند شد که در در ذهن افراد همیشه به عنوان یک نیاز واقعی و راه رسیدن به خوشبختی تلقی می شوند.

او توضیح می دهد: بایستی زوجین ظاهر زندگی خودشان را با ظاهر زندگی کسی مقایسه نکنند، تا دچار آسیب و بحران نشوند، رسانه را به عنوان ابزاری جدی در زندگی وارد کنیم  و با استفاده مناسب و مطلوب از آسیب های آن در امان باشیم، با ذهن باز، پرسشگر و منتقدانه با رسانه روبه رو شویم تا بتوانیم  آن را به درستی مدیریت کنیم.

 جایگاه رسانه ها در ایجاد بی توجهی در روابط همسران

مشاوره خانواده درباره جایگاه رسانه ها در ایجاد بی توجهی در روابط همسران به خبرنگار ایمنا می گوید:  در بحث های جامعه شناسی و روانشناختی موضوع اعتیاد رسانه ایی وجود دارد، بدان معنا که وابستگی و استفاده و درگیری بیش از اندازه به رسانه نوعی اعتیاد به رسانه است، حتی در روانشناسی تست های مشخص و متعدددی برای سنجیدن میزان وابستگی به رسانه، تلفن همراه و فضای مجازی وجود دارد.

 او تصریح می کند: در بعضی از کشورها با راه اندازی کمپ های ترک اعتیاد اینترنت و تلفن همراه و انجام حداقل یک ماه کار بدنی در این کمپ ها تلاش می شود تا افراد از فضای مجازی و تلفن همراه دوری کنند.

کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است که وابستگی به اینترنت، تلفن همراه و رسانه محصول افراط در مصرف رسانه است، خانواده هایی که به شدت درگیر مساله مصرف تلفن همراه و یا تلویزیون هستند، خانواده هایی هستند که توجه به دنیای واقعی، ارتباطات عاطفی و انسانی در این خانواده ها گم می شود.

او تاکید می کند: فراموش نکنیم که انسانها با ارتباط هایشان زندگی می کنند، هنگامی که ارتباطات انسانی از افراد دور شد و ارتباطات مجازی جایگزین ارتباط های واقعی شد، در این زمان انسان به دلیل فشارهای متعدد روانی آسیب  خواهد دید.

سجاد زاده توضیح می دهد:  افراد نیازمند دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن هستند و هنگامی که مورد بی توجهی خانواده و همسر قرار می گیرند، استعداد ابتلا به هر نوع آسیب، بیماری و افسردگی را خواهند داشت و اشخاص برای حفظ خانواده و زندگی مشترک باید رسانه را کنترل کنند.

زمان خاموشی را هم برای مصرف رسانه در نظر بگیریم

او اضافه می کند: در صورتی که قرار است رسانه جزئی از زندگی افراد باشد، دانستن نحوه مدیریت رسانه و استفاده  صحیح اهمیت دارد، بدان معنا که با داشتن زمان بندی درست، ساعت های طولانی را در شبکه های اجتماعی و با رسانه طی نکنیم، از فعالیت هایی که سودی برای سلامت خانواده نداشته و موجب دوری ما از ارتباطات خانوادگی می شود، امتناع کنیم.

آسیب شناس اجتماعی رسانه بدون مدیریت بر روی محتوا  را بسیار خطرناک دانست و اذعان می کند:  استفاده از رسانه بدون مدیریت بر محتوا در واقع دریچه ورود به آسیب های فرهنگی و اجتماعی است، بهتر است بدانیم شبکه های اجتماعی حریم خصوصی نبوده  و حریم و فضای عمومی هستند و از به اشتراک گذاشتن تصویر و مطالب خصوصی در این فضاهای عمومی دوری کنیم.

او با اعتقاد به این نکته که در مدیریت رسانه ضروری است که زمان خاموشی را هم برای مصرف رسانه در نظر بگیریم، می گوید: این برنامه موجب می شود تا به ارتباطات واقعی مان بپردازیم، یکی از نکات مهم در مدیریت مصرف رسانه مدیریت مصرف خویشتن است و  برای دستیابی به زندگی سالم  و داشتن ارتباطات اجتماعی، روابط شغلی، زندگی تحصیلی و خانوادگی کنترل رفتارهایمان بسیار مهم است.

به گفته سجاد زاده؛ در فضای مجازی و استفاده از رسانه و ارتباطات نوین، مدیریت رسانه ای اهمیت دارد و اشخاص می توانند با تعیین قانون و ضابطه بر روی افکار و زمان مدیریت کنند، بایستی رسانه موجب ارتقای این مسائل  و رضایت از زندگی زناشویی شود، علاوه در استفاده از رسانه نسبت به خود و خانواده بی تعهد و بی مسولیت نشویم  و هنگامی که رسانه  احساسات و روابط ما را مخدوش کرد، نیازمند مدیریت کردن است.

این  کارشناس مسایل اجتماعی بیان می کند: در حقیقت استفاده بهینه از رسانه باعث رشد  فضایل اخلاقی، خداگرایی و تعهد بیشتر  می شود، بهتر است بدانیم که رسانه هم ابزار مفید و در عین حال ابزار مضری برای افراد خانواده است و این امر وابسته به نوع استفاده اشخاص از این ابزار است، نوع مصرف، نوع ارتباطات در رسانه، کنترل،   مدیریت مصرف محتوای رسانه در تعاملات مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش ایمنا؛ امروزه تکنولوژی و فناوری‌های نوین زمان زیادی از زندگی اشخاص خانواده را به خود اختصاص داده است، این فناوری‌های در حقیقت دوروی سکه دارند که یک روی آن، بهره‌گیری درست و مفید برای سرعت بخشی، دقت در کارها و کمک به پیش رفت امور است و روی دیگر آن، استفاده‌های نادرست و نابجا است که آسیب‌های فراوان را برای خانواده ها دارد.

از سوی دیگر نمیتوان این حقیقت را هم  انکار کرد که به طور کلی تکنولوژی به دلیل برخورداری از جذابیت، افراد را برای استفاده و بهره گیری از این شبکه ها می کشاند و  نکته حائز اهمیت  در این زمینه افزایش آگاهی مخاطب برای استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی است که امروز از آن به سواد رسانه ای تعبیر می شود  و در واقع همین امر مناسب ترین راه برای پیشگیری از کارکردهای منفی این فضاها به شمار می رود.

 

به کانال تلگرامی انجمن خانواده و اینترنت بپیوندید. familyweb@

 

 

افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی

کانال سروش انجمن خانواده و اینترنت

نوشته های مشابه

بستن