سواد رسانه ایشبکه های اجتماعیمقالات

تبلیغ دین در فضای مجازی از دیگاه رهبر معظم انقلاب

بازدید: 767

تبلیغ دین در فضای مجازی از دیگاه رهبر معظم انقلاب

تبلیغ دین در فضای مجازی از دیگاه رهبر معظم انقلاب

علی محمد رجبی

دانلود پاورپوینت

رهبر معظم انقلاب در بیانات مختلف به خصوص در جمع روحانیون و طلاب اصول و چهارچوب مشخصی برای تبلیغ دین ترسیم نموده اند، ایشان در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی [۱] به این موضوع اشاره می کنند و می فرمایند: «تبلیغ یعنی چه؟ یعنی رساندن. رساندن چه؟ رساندن یک پیام، یک سخن درست؛ این معنای تبلیغ اسلامی است؛ منتها شرط این تبلیغ این است که صادقانه باشد، صمیمانه باشد، امانت‌دارانه باشد، مسئولانه باشد؛ این معنای تبلیغ است» و اضافه می کنند: «تبلیغ اسلامی عبارت است از تفاهم با مردم؛ بحثِ کنترل نیست، بحثِ تفاهم است؛ ذهنها را به سمت یک هدف عالی و والایی متوجّه کردن و ذهنها را به هم نزدیک کردن. اثر این تفاهم چیست؟ اثر تفاهم این است که مردم در جهت کارهای اساسی و خیر، خودشان مسئولانه وارد میشوند.»

علاوه بر باید های تبلیغ اسلامی ایشان نباید هایی را نیز مطرح می کنند، ایشان می فرمایند[۲]: « در آن پروپاگاندای غربی، فریب افکار عمومی اشکالی ندارد، بازیگری اشکالی ندارد، رفتارهای هنرپیشه‌وار اشکالی ندارد، دروغ گفتن اشکالی ندارد. هرچه انسان را به آن نتیجه‌ی مادّی برساند، در پروپاگاندای غربی جایز است؛ [امّا] در تبلیغ اسلامی ابداً. در تبلیغ اسلامی صداقت، امانت‌داری، احساس مسئولیّت و مانند اینها لازم است.»

در خصوص لزوم بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای تبلیغ دین نیز ایشان توصیه های مختلفی دارند، ایشان در دیدار جمعی از مدیران و اساتید مؤسسه امام صادق می فرمایند[۳]: «امروز شما ملاحظه کنید، هر انسانی که فرض کنید یک تبلت دستش باشد، با همه‌ی افکار و حرفهای انحرافی میتواند روبرو و مواجه بشود؛ حالا به‌قدری که ظرفیّت دارد. با این نگاه به مسئله نگاه کنید که شما چقدر نقش میتوانید ایفا کنید. به نظر من این وسایل رسانه‌ای جدید، هم یک فرصت است، هم یک خطر است؛ فرصت از دو نظر، خطر از یک جهت. خطر از این‌جهت که ممکن است این حرفها و شُبهه‌ها، در ذهن جوان‌ها و در ذهن غیرجوانها اثر بگذارد و اینها را منحرف کند؛ این جهت خطر است. امّا از دو جهت فرصت است: یکی اینکه ما مطّلع میشویم که چه شبهه‌هایی وجود دارد. یکی از مشکلات کار ما این است که ما شبهه‌ها را نمیشناسیم. من میبینم خیلی از آقایان محترم خب با دانشجو مواجه‌اند، [امّا] آنچه در ذهن او و در دل او میگذرد را نمیدانند. ما به برکت فضای مجازی و این رسانه‌ی عظیم عمومی میتوانیم کشف کنیم که چه چیزهایی امروز مطرح است؛ این یک فرصت [است] که خب فرصت بسیار باارزشی است. فرصت دوّم هم این است که از همین طریق میتوانیم شبهه را برطرف کنیم و آن را ازاله کنیم. بنابراین اینکه گفت «هر عُسری دو یُسر همراهش است»، اینجا این تهدید دو فرصت همراه خودش دارد که از این دو فرصت باید حدّاکثر استفاده را کرد.»

اما از نضر ایشان کار تبلیغی در فضای مجازی کافی نیست و توصیه می کنند[۴]: » ]یک توصیه به تشکلها[ اهتمام به تخاطب واقعی است. فضای مجازی چیز خوبی است، فرصتی است امّا کافی نیست. بعضی‌ها چسبیده‌اند به فضای مجازی -توئیتر و مانند اینها- برای اینکه پیامهایشان را برسانند، این فایده ندارد؛ تخاطب واقعی لازم است، میزگرد لازم است، سخنرانی لازم است، نشریّه لازم است، بحثهای دونفره و سه‌نفره لازم است، جلسات تحلیل لازم است؛ این‌جور با مخاطبینتان بنشینید؛ و مانند این کارها»

تحلیل دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در خصوص تبلیغ اسلامی و استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ دین نشان میدهد که از دیدگاه ایشان تبلیغ اسلامی و  کارکرد فضای مجازی برای تبلیغ می بایست به شرایط زیر توجه داشت (شکل۴):

– کارکردهای فضای مجازی برای تبلیغ:

  • آسان شدن امر تبلیغ و ارتباط با مخاطب
  • امکان برقراری ارتباط با مخاطبان در سراسر جهان
  • شناخت شبهات ذهنی نسل جوان
  • پاسخ به شبهات
  • توجه به تخاطب واقعی

– بایدهای تبلیغ اسلامی:

  • صادقانه
  • صمیمانه
  • امانت‌دارانه
  • مسئولانه
  • دارای تفاهم

– نبایدهای تبلیغ اسلامی:

  • فریب افکار عمومی
  • بازیگری
  • رفتار هنرپیشه وار
  • دروغ گفتن
  • عدم توجه به وسیله

تبلیغ دین در فضای مجازی از دیگاه رهبر معظم انقلاب

[۱] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=38575

[۲]http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=38575

[۳] http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=2558#68597

[۴] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36775

کانال سروش انجمن خانواده و اینترنت

نوشته های مشابه

بستن