سواد رسانه ایشبکه های اجتماعیمقالات

الگوی رفتاری در شبکه های اجتماعی – کاربران ایرانی در فضای مجازی

بازدید: 745

الگوی رفتاری در شبکه های اجتماعی

الگوی رفتاری کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی –

علی محمد رجبی

تعداد کاربران فعال شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۱۸ ، ۲٫۶۲ میلیارد کاربر است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۱ به ۳٫۰۲ میلیارد برسد[۱] ، این در حالی است که از سال ۹۲ تا سال ۹۶ تعداد کاربران اینترنت پرسرعت همراه در ایران از ۳۰۰ هزار به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده و این روند در حال رشد است. استفاده از اینترنت همراه بیشترین کاربرد برای اتصال به اینترنت در ایران را دارد. علاوه بر افزایش سرعت دسترسی به اینترنت همراه، اینترنت ثابت هم در چند سال اخیر سرعت و نفوذ بسیاری پیدا کرده است[۲]. این درحالی است توسعه زیرساخت های شبکه ای در کشور همچنان با سرعت ادامه دارد به نحوی که امروزه شاهد رشد ارائه اینترنت رایگان در اماکن عمومی و کاهش قیمت استفاده از اینترنت در ایران و جهان هستیم.

نظرسنجی سایت تحقیقات آنلاین «نظر بازار» و سایت خبری تحلیلی«تکراسا» در سال ۹۶[۳] از کاربران ایرانی ۱۸ تا ۶۵ سال نشان می داد، پیام رسان تلگرام با ۷۹ درصد و اینستاگرام با ۵۳درصد محبوب ترین شبکه های اجتماعی مجازی هستند، این در حالی است که با اختلاف اندکی تلگرام در میان زنان و اینستاگرام در میان مردان محبوب‌تر است. امکان برقراری تماس صوتی و تصویری آنلاین از طریق واتس‌اپ موجب شده این پیام رسان بر روی گوشی ۳۵درصد افراد نصب باشد و علی رغم فیلترینگ اعمال شده بر روی شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، گوگل پلاس، لینکدین و توییتر محبوبیت آنها از شبکه‌های اجتماعی داخلی بیشتر است که براساس این نظرسنجی تعداد فعالان در شبکه‌های داخلی به مرز پنج درصد هم نمی‌رسد و در حد شبکه‌های کم‌طرفدار مانند پینترست و تامبلر است. (شکل۲)

شکل ۲ وضعیت عضویت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) بر اساس یک نظرسنجی ملی در بهمن [۴]۱۳۹۵ اعلام کرد در بین شبکه‌های اجتماعی، تلگرام با ۵۵ درصد در صدر مصرف مردم کشور قرار دارد و پس از آن اینستاگرام با ۲۳ درصد در رتبه دوم جای گرفته است. میزان عضویت مردم در واتس آپ ۱۴ درصد، فیسبوک ۴ درصد، وایبر ۲ درصد، گوگل پلاس ۲ درصد، لاین ۲ درصد، تانگو ۱ درصد، توییتر نزدیک به ۱ درصد و ویچت نیز کمتر از ۱ درصد می باشد. در این نظرسنجی به نسبت سال ۹۴ ، عضویت در تلگرام ۱۷ درصد و اینستاگرام ۶ درصدی رشد داشته است.

مرکز رسانه های دیجیتال نیز در سال ۹۵ اعلام کرد[۵] که ۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند که ۷۲ درصد آنها را جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال تشکیل می دهند. همچنین ۲۰ میلیون کاربر بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد که سالانه بالغ بر ۱۴.۶ میلیارد ساعت صرف بازی های رایانه ای و موبایل می کنند.

از نظر مدت زمان حضور کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی نیز آمار های مختلفی وجود دارد، برابر اعلام مرکز رسانه های دیجیتال[۶] در سال ۹۵،. بررسی ها نشان می دهد که به صورت میانگین ایرانی ها ۵ تا ۹ ساعت در روز در شبکه های اجتماعی حضور دارند و میانگین این حضور در دنیا ۱۶ ساعت در ماه است. در نظر سنجی ایسپا سرانه حضور کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی ۷۲ دقیقه بر حسب کل نمونه و ۱۲۰ دقیقه بر حسب استفاده کنندگان در شبانه روز است.[۷] در حالی که ۹۰ درصد این زمان در شبکه های اجتماعی صرف سرگرمی می گردد[۸]و محتوای تصویری به خصوص ویدئو محبوب ترین نوع محتوای کاربران در شبکه های اجتماعی است (شکل ۳). ۸۳ درصد کل محتوایی که در فضای مجازی جابجا می شود محتوای تصویری است و ویدئوها در دنیا در ۳ سال اخیر دوبرابر شده‌اند[۹].

[۱] https://www.statista.com/statistics/278414

[۲] https://www.ict.gov.ir/ICTContent/media/image/2017/08/50639_orig.pdf

[۳] https://nazarbazaar.ir/ioZGm

[۴] http://ispa.ir/Default/Details/fa/1662

[۵]  https://www.mehrnews.com/news/3721091

[۶] https://www.mehrnews.com/news/3721091

[۷] http://ispa.ir/Default/Details/fa/1662

[۸] https://www.khabaronline.ir/detail/624777/weblog/firouzabadi

[۹] http://www.farsnews.com/13960822000568

[۱۰] https://www.go-globe.com/blog/things-that-happen-every-60-seconds/

کانال سروش انجمن خانواده و اینترنت

نوشته های مشابه

بستن