خانواده و اینترنتشبکه های اجتماعیمقالات

اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى

بازدید: 47

اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى

اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى

Social Networks: اصطلاح شبکه‌هاى اجتماعى مفهوم جدیدى نیست و مى‌توان گفت که از قرن‌ها قبل به هر ساختار اجتماعى بین انسان‌ها که نشان‌دهنده روابط و وابستگى‌هاى فردى باشد شبکه اجتماعى مى‌گویند اما با توسعه فناورى اطلاعات و استفاده از بستر فضاى سایبر براى برقرارى ارتباطات اجتماعى شاهد شکل گیرى مفهوم جدیدى تحت عنوان شبکه‌هاى اجتماعى مجازى هستیم که نمونه‌هایى از آن نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام و … است. از آنجایى که هنگام استفاده از شبکه‌هاى اجتماعى مجازى تمامى ارتباطات و اطلاعات ردوبدل شده بر روى سرور آن شبکه اجتماعى ذخیره مى‌شود بهتر است از شبکه‌هاى اجتماعى داخلى و بومى استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل امکان ارتباط با مدیران آن شبکه اجتماعى و رفع مشکل در داخل کشور فراهم گردد.

اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى
اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى

Profile: پروفایل صفحه‌ای است که هنگام عضویت در شبکه‌های اجتماعی براى کاربر ایجاد می‌شود تا خود را به دیگران معرفی کند. این صفحه شامل عکس و محتواى هایى است که کاربر از خود منتشر کرده است. از آنجایى که این صفحه مى‌تواند حاوى اطلاعات شخصى و خصوصى افراد باشد در شبکه‌هاى اجتماعى مختلف تنظیماتى را براى محدود کردن نمایش عمومى محتواى صفحه پروفایل قرار داده اند.

اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى

Privacy: تمامى شبکه‌هاى اجتماعى تنظیماتى را براى حفظ حریم خصوصى و امنیت کاربران فراهم ساخته‌اند که بسته به نوع شبکه اجتماعى مورد استفاده این بخش متفاوت است. لذا بهتر است قبل از استفاده و قرار دادن اطلاعات شخصى در یک شبکه اجتماعى تنظیمات حفظ حریم خصوصى آن را بررسى کنید.

Avatar: آواتار یک تصویر است که براى پروفایل قرار داده مى‌شود و عموما نشان دهنده هویت فرد است. از آنجایى که عموما در تمامى شبکه‌هاى اجتماعى تصویر آواتار یا همان تصویر پروفایل توسط همه افراد و به صورت عمومى قابل مشاهده است بهتر است تصاویرى را به عنوان آواتار انتخاب کنیم که امکان سوء استفاده از آن توسط مجرمان سایبرى وجود نداشته باشد.

Follow & Friend: کارکرد اصلى شبکه‌هاى اجتماعى برقرارى ارتباط بین افراد است که این ارتباط در قالب روابط اجتماعى نظیر دوستى برقرار مى‌شود. در شبکه‌هاى اجتماعى مختلف بسته به نوع آن برقرارى ارتباط با افراد عناوین مختلفى دارد برای نمونه در شبکه اجتماعى نظیر اینستاگرام از مفهوم فالو و دنبال کردن براى برقرارى ارتباط استفاده مى‌شود. از آنجایى که از ویژگى‌هاى فضاى سایبر هویت پنهان است قبل از اینکه در شبکه‌هاى اجتماعى با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید از اصالت هویت آنان اطمینان حاصل کنید.

اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى

Home Page: صفحه خانگى به صفحه‌اى گفته مى‌شود بعد از ورود به محیط شبکه اجتماعى به کاربران نمایش داده مى‌شود. این صفحه اختصاصى بوده و محتواى آن مى‌تواند براى هر کاربر متفاوت باشد که ابزارها و بخش‌هاى مختلف شبکه اجتماعى، لیست دوستان و پیام‌هاى ارسالى و دریافتى و … را شامل‌ مى‌شود.

Group: در برخى از شبکه‌هاى اجتماعى امکانى تحت عنوان گروه فراهم شده که کاربران مى‌تواند اقدام به ساختن یک گروه کرده و چندین نفر عضو این گروه شوند. در یک گروه کلیه کاربران مى‌توانند مطالب مختلفى را منتشر کرده و با یک دیگر گفتگو کنند. کلیه پیام‌هاى منتشر شده در یک گروه فقط توسط تمام اعضاى گروه قابل مشاهده است. بهتر است زمانى که وارد یک گروه مى‌شوید مطالب خصوصى و حساس خود را منتشر نکنید چرا که این اطلاعات براى تمامى اعضاى قدیم و جدید گروه قابل مشاهده است و ممکن است افراد سودجو با جعل هویت و بصورت پنهان در گروه عضو بوده و مطالب شما را مشاهده نمایند.

Channel: کانال امکانى است که در چند سال اخیر در برخى از شبکه‌هاى اجتماعى موبایل پایه نظیر تلگرام ایجاد شده و در آن یک فرد مى‌تواند با ایجاد یک کانال مطالب مورد نظر خود را در آن منتشر کرده و سایر کاربران با عضویت در آن بصورت یک سویه از مطالب آن استفاده کنند. کانال‌ها در زمینه‌هاى مختلفى فعالیت مى‌کنند برخى از آنها فعالیت تجارى داشته و تحت عنوان فروشگاه و یا شرکت از کاربران درخواست وجه مى‌نمایند. بهتر است در اینگونه موارد قبل از پرداخت هرگونه وجهى از هویت مدیران و شرکت تجارى مذکور اطمینان حاصل کنید چرا که مجرمان سایبرى با جعل هویت از طریق ایجاد کانال‌هاى جعلى اقدام به کلاهبردارى مى‌نمایند.

اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى

Hashtag: هشتگ با نماد # در شبکه‌هاى اجتماعى شناخته مى شود و هنگامى توسط کاربران استفاده مى شود که بخواهند نوشته خود را در دسته خاصى تگ کنند. این نماد در کنار یک لغت به کار مى‌رود و باعث مى شود لغت مورد نظر در نتایج جستجو نمایش داده شود.

Like ‎/ Dislike: لغت لایک به معنى پسندیدن است و زمانى که یک مطالب یا تصویر منتشر شده در شبکه‌هاى اجتماعى نظر کاربران را به جلب کند، کاربران مى‌توانند با کلیک بر روى دکمه لایک نظر خود را اعلام کنند.

Reply: این لغت به معناى پاسخ است و در شبکه‌هاى اجتماعى زمانى استفاده مى‌شود که کاربر بخواهد در پاسخ کاربر دیگرى مطلبى را منتشر کند. عموما این عمل در چت‌هاى خصوصى و یا در گروه‌ها انجام مى‌شود.

Block: بلاک یا مسدود کردن امکانى است که در اکثر شبکه‌هاى اجتماعى وجود دارد، در صورتى یک فرد در شبکه‌هاى اجتماعى براى شما پیام‌هاى ناخواسته ارسال مى‌کند یا ایجاد مزاحمت مى‌کند مى‌توانید حساب کاربرى آن فرد را براى خود مسدود کنید تا دیگر از سوى آن فرد پیامى براى شما ارسال نشود.

Report: اکثر شبکه‌هاى اجتماعى این امکان را به کاربران خود مى‌دهند تا درصورت مشاهده محتواى مجرمانه و یا مغایر با قوانین آن شبکه اجتماعى موضوع را گزارش نمایند. این امکان با ابزار report انجام مى‌شود.

منبع: پلیس فتا

دانلود پاورپوینت آسیب های اجتماعی شبکه های مجازی

دانلود پاورپوینت سبک زندگی و فضای مجازی

خانواده و فضای مجازی

اصلاحات پرکاربرد در شبکه‌هاى اجتماعى

کانال سروش انجمن خانواده و اینترنت

نوشته های مشابه

بستن