ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها | خانواده و فضای مجازی
ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها
ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها
ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها – سواد و سوادآموزی مفاهیمی هستند که در طول تاریخ و همگام با پیشرفت ارتباطات و تکنولوژیهای ارتباطی، دستخوش تغییر شدهاند. روزگاری داشتن سواد سنتی و قدیمی به خواندن و نوشتن و درک نشانههای الفبایی موردنیاز نزد قشر قلیلی از جامعه محدود میشد. همگام با دوره رنسانس و انقلاب اول صنعتی و اختراع و گسترش چاپ کتاب و روزنامه، این سواد سنتی به نیاز و الزامی برای عموم تبدیل شد. انقلاب صنعتی دوم و ظهور رسانههای الکترونیکی مانند رادیو، تلویزیون، فیلم، تلفن و…، سواد سمعی و بصری و همچنین ظهور اینترنت و رسانههای دیجیتالی، سواد تکنولوژیکی و دیجیتالی را میطلبید. اینک الزام و نیاز عصر جهانیسازی اطلاعاتی و انفجار دانش و جامعه دانایی، داشتن سواد رسانهای است.
برای ارتقای سواد رسانهای باید در مرحله نخست، توانایی فهم و درک روایت پیامهای گوناگون در افراد شکل گیرد؛ زیرا پایه تمام آموزشهای دیگر سواد رسانهای ابتدا منوط به درک پیام است. در این میان اولویت اصلی آن است که آموزش این مهارت از نخستین سالهای کودکی آغاز شود. در این سنین، کودک باید شناخت بیشتری از تفاوتهای داستان و غیرداستان، تبلیغات و سرگرمی، واقعی و ساختگی به دست آورد و شیوه برقراری ارتباط میان عناصر پیرنگ را با استفاده از تسلسل زمانی و با شناخت انگیزهها، کنشها و پیامد داستان دریابد. بلندخوانی کودکان را در کسب مهارتهای دانشی که موردنیاز سواد رسانهای است، کمک میکند و زمینه کسب مهارتهای انتقادی و خلاق را فراهم کرده و آنان را برای حضور در حلقه کندوکاو و آموزش گفتوگومحور آماده میکند. بلندخوانی برای کودکان، شامل مجموعه دانشها و مهارتهایی است که پیشنیاز آموزش مهارتهای مهم خواندن و نوشتن است و کسب این مهارتها منجر به موفقیتهای بعدی کودکان در سوادآموزی میشود. افزون بر این، بلندخوانی دایره لغات کودکان را افزایش داده و استفاده و کاربرد صحیح کلمات و جملات را از نظر دستور زبانی به آنها یاد میدهد. کودکان در روند بلندخوانی با جریان روایت آشنا میشوند. آنها با بلندخوانی زبان معیار را میآموزند و این امر متفاوت از آن چیزی است که آنان در محاوره و از طریق تلویزیون میآموزند. بلندخوانی سبب میشود کودکان تخیل خود را برای کشف مردم، مکانها، اتفاقات و… با توجه به تجربیاتشان داشته باشند. با برگزاری جلسات بلندخوانی، زمینه دانشی خردسالان درباره موضوعات افزایش مییابد. همچنین آنها میتوانند در مورد شخصیتها، طرح داستان و… صحبت کنند و نیز دانشی راجع به شیوه و ساختارهای متفاوت نوشتن بهدست آورند. بلندخوانی زمان تمرکز کودکان را برای شنیدن افزایش میدهد. جنبه ناخوشایند زندگی امروزی، پراکندگی آن است و بزرگسالان همواره از کاهش زمان تمرکز کودکان شکایت دارند. فرهنگ امروزی مانع از تمرکز و توجه است چراکه دهها شبکه تلویزیونی و دهها برابر آن، شبکه ماهوارهای و پایگاههای اینترنتی وجود دارد؛ پدیدهای که در گذشته وجود نداشت! امروزه در برنامهها و فیلمها، دائما با چرخش زاویه دوربین روبهرو هستیم. دو ثانیه از این زاویه، سه ثانیه از زاویه بازتر، چهار ثانیه از زاویه نزدیک و همینطور تا آخر. وقتی بهطور روزانه با پدیده پراکندگی سروکار داریم، توانایی تمرکز روی جزئیات را از دست میدهیم؛ چیزی که خلاف یادگیری است. ذهن کودکانی که جلوی تلویزیون مینشینند، به زمانهای کوتاه، سرعتهای بالا و هیجانات متوالی عادت میکند و مهارت تمرکز و دقت برای مدت طولانی را از دست میدهد. تعداد دانشآموزان بیشفعال مدارس، خود حاکی از وجود کودکانی است که قربانی این محیط شدهاند. بلندخوانی برای کودکان، درست خلاف این وضعیت است و توجه آنها را به صدا، تصویر و جزئیات گوینده تقویت میکند. بلندخوانی و سپس خواندن متنها، بر محور لذتبخشبودن و علاقهداشتن، مهارت تمرکز را برای کودکان به ارمغان میآورد. البته باید توجه داشت که بلندخوانی با صرف لذتبردن کودکان از یک کتاب جالب متفاوت است؛ اگرچه بلندخوانی لذت را نیز به همراه دارد. باید توجه داشته باشیم که رسیدن به اهداف بلندخوانی امری بطیالسیر است. یکی از کارهایی که برای دستیابی به این مهم میتوانیم انجام دهیم آن است که بلندخوانی برای کودکان را از چند کتاب تصویری و جذاب در طول روز آغاز کنیم. خواندن امری اکتسابی است و کودک هرچه بیشتر بخواند، بهتر میخواند و هرچه بهتر بخواند، بهتر درک میکند و درک بهتر هنگام خواندن، یادگیری را برای کودک بامعنا میکند. هر بلندخوانی مانند یک تبلیغ رسانهای برای کتابخوانی است. انتظار میرود با لذتبخشکردن زمانهای بلندخوانی برای کودک، جمع امتیازات خواندن و خواندنیها در دوران رشد او از امتیاز سایر جاذبههای اطراف وی مانند تلویزیون و بازیهای رایانهای پیشی گیرد و کودک در این زمینه به خودبسندگی و خودجوشی برسد که این امر میتواند در تنظیم رژیم مصرف رسانهای کودک نیز مؤثر واقع شود.
منبع:شرق
به کانال تلگرامی انجمن خانواده و اینترنت بپیوندید. familyweb@
ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها ارتقای سواد رسانهای کودکان با بلندخوانی برای آنها