هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ | خانواده و فضای مجازی

هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ – همه چیز را درباره هشتگ بدانید

همین حالا گوشی خود را بردارید یک کلمه را تایپ کنید و ابتدای کلمه‌ای که نوشته‌اید را علامت «#» بگذارید، کلمه شما به صورت آبی درمی‌آید و به اصطلاح هایپرلینگ می‌شود و دیگر این کلمه‌ تایپ‌شده ساده نیست بلکه یک لینک است که با کلیک کردن روی آن شما را به محتوای همسو با معنای کلمه هدایت می‌کند به طور کلی این عمل را هشتگ‌گذاری و این کلمه را هشتگ می‌گویند. شاید امروز شما می‌خواهید همه چیز را درباره هشتگ بدانید اما از اینکه از یک نوجوان بپرسید خجالت می‌کشید یا فکر می‌کنید موضوع هشتگ آنقدر مطلب پیش پا افتاده‌ای به نظر می‌رسد که جستجو و تحقیق در رابطه با آن را ضروری نمی‌دانید. اما باید گفت؛ مسئله هشتگ چیزی فراتر از دسته‌بندی مطالب در یک جا است و یادگیری نحوه استفاده و فهم اهمیت کاربرد آن برای کسب‌وکارها در دنیای دیجیتال امری بسیار مهم است.

از گذشته هشتگ چه می‌دانید؟

شاید بد نباشد فهم موضوع هشتگ را از تاریخچه آن شروع کنیم زیرا دانستن تاریخ، همیشه علت و معلول‌ها را روشن می‌کند تا درک بنیادی‌تری نسبت به یک مسئله پیدا کنیم و داستان هشتگ از این قاعده مستثنی نیست:

کاربرد علامت بصری هشتگ از بازی دوز شروع می‌شود و در طی دهه‌ها تکامل پیدا می‌کند. این علامت در زبان انگلیسی به عنوان Number sign شناحته‌شده، سپس به دلیل پر‌کاربرد بودنش، روی صفحه کلید تلفن تحت عنوان Hash Key به کار گرفته‌‌می‌شود. این تکامل تا جایی ادامه پیدا می‌کند که در دنیای مدرن به یکی از مهمترین علامت‌های رسانه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

# در ۱۹۸۸

اولین بار “دنیس ریچی” خالق زبان برنامه‌نویسی C، از علامت هشتگ(#) برای دسته‌‌بندی و متمایز کردن کلمات مهم و کلیدیِ برنامه‌نویسی از سایر کلمات و عباراتی که در داخل کد برنامه می‌آمد، استفاده کرد. در همین سال در IRC که یکی از اولین نرم‌افزارهای چت گروهی جهان بود، هشتگ مورد کاربرد قرار گرفت به طوریکه موارد مختلف محتواییِ هر گروه تحت عنوان عکس، فیلم، پیام و… دسته بندی می‌شد تا کاربران IRC آسان‌تر بتوانند محتوا مورد نظرشان را جستجو کنند و همین امر باعث عملکردی شدن علامت هشتگ در بین مردم شد.

# در ۲۰۰۷

همه این سال را برای هشتگ یک نقطه تولد می‌دانند زیرا در سال ۲۰۰۷ “کریس مسینا” یک برنامه‌نویس نرم‌افزار به عنوان یکی از کاربران توییتر، تصمیم گرفت با استفاده از هشتگ، فضای IRC شبیه‌سازی کند و به عبارت دیگر، با استفاده از هشتگ، به تعریف موضوع و طبقه‌بندی مطالب بپردازد.

# در ۲۰۰۹

توییتر به طور رسمی استفاده از هشتگ را به عنوان یک کد اعلام کرد.

# در ۲۰۱۰

ورود اصطلاح trending یا trending topics به شبکه‌های اجتماعی بود، بدین معنی که وقتی تعداد زیادی از کاربران از یک هشتگ استفاده کردند آن هشتگ به اصطلاح Trend می‌شود و تعداد بیشتری مخاطب جذب خواهند شد تا در مورد آن موضوع صحبت کنند.

# در ۲۰۱۱

اینستاگرام هشتگ را به خود اضافه می‌کند و +Google به صورت اتوماتیک هشتگ‌های مرتبط را پیشنهاد می‌داد.

# در۲۰۱۳

Vine با هشتگ لانچ شد و از طرفی Flickr در اپلیکیشن iOS خود هشتگ را اضافه کرد و این سال، شروعی بود برای استفاده هشتگ در فیس‌بوک.

# در ۲۰۱۶

اینستاگرام در هشتگ بروزرسانی‌هایی را انجام داد به طوری‌که به منظور اراپه دسته‌بندی درستی به کاربران به صلاح‌دید خود محتوای غیر مرتبط به یک هشتگ را فیلتر و هشتگ‌های بی‌معنا را غیرکاربردی کرده‌است.

در دنیای امروز هشتگ چیست؟

اگر بخواهیم معنای دقیق‌تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از اعداد و حروف می‌دانیم که بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی هر موضوعی برای دیگر کاربران شبکه اجتماعی آسان کند. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب روی موضوعات مختلف زده می‌شود تا هر زمان که جستجویی اتفاق بیفتد، بتوانیم مجموعه‌ای از مطالب را مرتبط با موضوع مورد نظر خود یک جا در اختیار داشته باشیم. برای مثال: #AnewAnetwork# ،AnetworkEvents.

هشتگ به ساده‌ترین زبان ممکن؛ ابزاری برای دسته‌ بندی مطالب است. این ابزار به مردم اجازه می‌دهد که به طور کاملا اختیاری، انتخاب کنند که مطالبشان در کنار چه مطالبی پیدا شوند. درکل به منظور جلب توجه، سازماندهی مطالب و ترویج موضوعی خاص استفاده می‌شود و رعایت سه اصل نگارشی و ساختاری، محتوایی و کاربردی در آن مهم است.

اصول نگارشی و ساختاری هشتگ

برای تبدیل کردن کلمات به هشتگ نه نیازی به نرم‌افزار خاصی است نه نیاز به برنامه نویس تا یک کلمه را به شکل لینک دربیاید. فقط پیروی از نکات ساده زیر کافیست:

ساختاری بدون فاصله

بین کلمات و حروف از هیچ فاصله‌ای نمی‌توان استفاده کرد.

در زبان انگلیسی اگر بخواهیم برای یک جمله هشتگ بسازیم، حروف همه کلمات را به هم وصل می‌کنیم و در فارسی هم برای به هم وصل کردن حروف کلمات، از علامت Underline (شیفت + منها)، استفاده می‌کنیم. برای مثال؛ #نقل_قول فرم درست‌تری نسبت به(#نقلقول) است.

استفاده کردن از حروف بزرگ انگلیسی ابتدای کلمات جز قوانین نگارش هشتگ نیست اما باعث می‌شود هشتگ شما را خوانا تر کند تا کلمات و عبارات در قالب قانون حروف پشت سر هم را راحت‌تر خوانده شود: برای مثال؛ #KnowWhatIMean

ساختار اجزای تشکیل دهنده

در ساختار هشتگ نمی‌توان از نقطه یا علائم استفاده کنید برای مثال: ممکن است شما برای ساخت هشتگ از نام تجاری خود استفاده کنید اما این موضوع همیشه جواب نمی‌دهد چون ممکن است در بین حروف نام تجاری شما علائم یا نقطه داشته باشه که اگر در هشتگ استفاده شود هشتگ کار نمی‌کند مانند؛ #Caroline’s Cupcakes

یک هشتگ می‌تواند از کلمه معمولی، اصطلاح، ترکیب اختراعی یا ترکیبی از حروف، عدد و عبارت باشد.

از عبارات کوتاه، ساده و خاص استفاده کنید.

جایگاهی مناسبی برای هشتگ‌ها

هشتگ‌ها را می‌توانید با توجه به هدف یا استراتژی محتوا و کسبو‌کارتان در جذب مخاطب در جاهای مختلف استفاده کنید.

هشتگ‌ها را می‌توانید به صورت مستقل در ابتدا یا انتهای یک متن یا محتوا استفاده کنید.

هشتگ‌ها را می‌توانند طوری به کار ببرید که به صورت مستقل نبوده و جزیی از ساختار یک جمله باشند. یک جمله تاثیر گذار که از لحاظ اثربخشی بسیار قوی است اگر قوی‌ترین کلمه آن به هشتگ تبدیل شود یک رزوانس تولید می‌کند که میزان اثربخشی را دوبرابر می‌کند و بسیار در انتشار مطلبتان تاثیر‌گذار است.

اصول محتوایی هشتگ

برای ساخت هشتگ‌ها از عبارات کوتاه، ساده و خاص استفاده کنید که تلفظشان سخت نباشد و به خوبی در ذهن ماندگار شود.

برای ساخت هشتگ‌ها مطمئن شوید که کلمه یا جمله‌ای که برای هشتگ انتخاب کرده‌اید برای جستجو محبوب و آسان است، این یعنی از ساختارهای پیچیده خودداری کنید.

محتوای هشتگ انتخابی باید با محتوای تولیدی ما، نام تجاری و یا کسب‌وکارمان مرتبط باشد و این کاملا به مخاطبان و هدف ما از تولید محتوا با یک برچسب‌گذاریِ، خاص مرتبط است.

میزان اثر بخشی هشتگ انتخابی در شرایط موجود را بررسی کنید! کافیست آن هشتگ را در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید و از محبوبیت آن با خبر شوید.

جستجوی هشتگ‌ها قبل از انتخاب بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات هشتگ انتخاب شده، طرفداران یا پست‌های غیر متعارفی را به همراه می‌آورد و این به برندینگ یا موضوع شما لطمه وارد می‌کند زیرا محتوای شما در کنار محتوای نا مربوط قرار می‌دهد.

اصول کاربردی هشتگ‌

می‌توانید موضوعی که راجع به آن می‌نویسید را با هشتگ‌ها برچسب‌گذاری کنید تا هر کسی که در رابطه با موضوع شما در وب جستجو می‌کند مطلب شما را هم بخواند و اینطور می‌شود که با هشتگ‌ها شانس پیدا شدن مطلبتان را افزایش می‌دهید.

هشتگ‌ها برای تبلیغات و هماهنگی‌ها استفاده می‌شوند و همچنین استفاده از آن‌ها برای ترویج رویدادها بسیار موثر است.

در جمع دوستان خود، یک هشتگ را به عنوان کلید مشترک مطرح کنید و یا در مطالبتان یک اصطلاح خاص یا نام گروه خود را هشتگ‌نویسی کنید. بدین‌ترتیب مطالب این گروه در یک هشتگ قابل دسترس می‌شود و هر کدام از دوستان خود که جستجو کنند می‌توانند مطالب آن گروه را به راحتی پیدا کند.

هشتگ را می توان برای ترویج یک فرهنگ مانند محتوای طنز، تکه کلام، یک تاریخ مهم، مناسبت(نوروز) و… استفاده کرد.

عاملی برای تعامل و گفت‌وگو به صورت گسترده در دنیای مجازی در بین علاقمندان به یک هشتگ هستند.

هشتگ ها گاهی وقت‌ها می‌توانند واسطه ای میان مصرف کننده و تولیدکننده باشند به این صورت که افراد می‌توانند نقدها و پیشنهادات خود را با هشتگ‌گذاری به گوش تولید‌کنندگان برسانند.

اصطلاحاتی برای هشتگ

bastag(هشتگ‌های اعتراضی): به عنوان یک هشتگ اعتراضی ساخته شد تا کاربران مجازی بتوانند با به کارگیری آن به طور مستقیم انتقادهای خودشان را در استفاده از یک محصول یا سرویس بیان کنند.

trend: هشتگ‌ها بعد از ساخته‌شدن ممکن است بسیار در پست‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند بدین‌ترتیب در صورت رواج زیاد به وسیله کاربران تبدیل به یک “trend” می‌شود و از آن پس نه تنها زیاد دیده می‌شوند بلکه زیاد نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند به این ترتیب کاربران و افراد بیشتری را به سمت خود می کشاند و آن ها را راحت تر از قبل جذب می‌نماید. در نتیجه برای عرضه محتوای خود در دنیای رقابت از تِرِندها استفاده کنید تا به آسانی مورد جستجو قرار بگیرید و دیده شوید.

هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی

لیست کوچکی از تعدادی پلتفرم‌ و نتورک‌ که از هشتگ پشتیبانی می‌کنند را در زیر در اختیار شما قرار می‌دهیم. اما در این بخش تصمیم داریم کاربرد هشتگ را فقط در شبکه‌های اجتماعی که در ایران پر کاربرد هستند را بررسی کنیم.

Twitter

Instagram

Google+

Facebook

Vine

Tumblr

Kickstarter

App.net

Flickr

FriendFeed

GitHub

Tout

YouTube

هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

هشتگ در توییتر

در توییتر، همه توییت‌هایی که با یک هشتگ انجام می‌دهید در یک جا جمع‌آوری می‌شود تا همه توییت‌ها در یک جریان قرار بگیرند و این اصلا مهم نیست که توییت شما به هشتگ مربوط باشد یا خیر؟ فقط کافیست هشتگ را به کار ببرید تا مطالب شما در کنار هر مطلبی که مایل هستید جمع‌آوری شود.

هشتگ در توییتر تقریبا به عنوان یک فرهنگ حرفه‌ای، جا افتاده است که عموما برای هر توییت، یک هشتگ به کار رود. هشتگ دوم زمانی معنا پیدا می‌کند که بخواهیم موقعیت جغرافیایی را به توییت خود اضافه کنیم. استفاده از سه هشتگ، کاملاً به عنوان یک سقف مطرح می‌شود.

به طور کل در توییتر با هشتگ‌ها می‌توانید توییت‌ها و مطالب منتشرشده و پست‌هایی را که با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید، ساماندهی کنید و به هشتگ‌های مشابه که دیگر کاربران منتشر کرده‌اند را ببینید.

وقتی که یک هشتگ جستجو می‌کنید تا پست‌هایی که در ان جمع‌آوری شده‌اند راببینید با چند دسته‌بندی تحت عنوان Top ،live ،News ،Photos و… مواجه می‌‌شوید، که پست‌های مربوط به هشتگ مورد نظر شما را دسته‌بندی می‌کنند.

صفحه مربوط به دسته‌بندی هشتگ در توییتر

Top: در این تب شما می‌توانید توییت‌های بسیار محبوب که غالبا توسط افراد مهم با طرافداران (follower) زیاد، توییت شده‌اند را بیابید. تب “Top” همیشه در حالت انتخاب شده است تا توییت‌هایی که بیشترین بحث‌ و گفتگو حول محور آن انجام شده‌است را به شما نشان دهد.

Live: تب بعدی مجموعه توییت‌هایی را نشان می‌دهد که به تازگی توسط هشتگ مورد جستجوی شما توییت شده‌است.

Accounts: در این تب مشخص می‌شود که چه اکانت‌هایی با این هشتگ توییت کرده‌اند.

Photo و Video: عکس هایی را نشان می‌دهد که با یک هشتگ منتشر شده‌اند. شما در این تب با کلیک کردن روی عکس‌ها می‌توانید (retweet) یا لایک کنید و همچنین به صفحه اکانتی که عکس را منتشر کرده دسترسی پیدا کنید.

More options: در این تب شما می‌توانید به تنظیمات دیگری از دسته‌بندی هشتگ‌ها دسترسی پیدا کنید برای مثال: News: که توییت‌های اکانت‌های خبری را در هشتگ مورد نظر دسته‌بندی می‌کند.

Trends: به غیر از تب‌های بالای صفحه، که در اولین عکس مشاهده کردید، شما در گوشه سمت چپ صفحه، واژه ترند را خواهید دید. ترند به معنای معروف است. هشتگ‌های ترند به هشتگ‌هایی گفته می‌شود که تب تند بحث را با خود به همراه دارند و بالاترین میزان استفاده را در محیط توییتر داشته‌است. گاهی اوقات ممکن است در ساعاتی که یک فرد مهم مشغول سخنرانی است در توییتر یک سری هشتگ مرتبط با آن سخنرانی به صورت زنده یا در حاشیه تب و تاب فضای موجود ترند شوند ولی بلافاصله بعد از اتمام مراسم و از بین رفتن تب و تاب، کاربران همیشه در تایم لاین توییتر سراغ موضوعی دیگر می روند و این هشتگ‌ها از حالت ترند بودن خارج می‌شوند. با توجه به تصویر زیر متوجه می‌شوید که تعداد هشتگ ترند‌ی که توییتر پیشنهاد می‌دهد محدود است اگر دنبال هشتگ‌های محبوب دیگر هستید می‌توانید از ابزار ‌های کمکی مانند Trendmap استفاده کنید.

جستجوی هشتگ در توییتر: هشتگ را در توییتر می‌توانید به چهار صورت جستجو کنید:

۱.جستجوی ساده: در قسمت سرچ صفحه توییتر خود جستجو را انجام دهید.

۲.جستجوی پیشرفته: در تبی که در مطالب بالا از قبل توضیح داده شد در آخرین تب (More options) شما به یک گزینه دسترسی دارید (Advanced search) که درجستجوها جزییات بیشتری را پوشش می‌دهد.

جستجو به وسیله URL: برای مثال می توانید هشتگ را به صورت عبارت twitter.com/hashtag در URL جستجو کنید.

۴. جستجو توسط ابزارهای جانبی: در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که ابزارها چگونه به کمک شما می‌آیند.

در توییتر ابزاری به نام چت توییتر وجود دارد که یک فضای پرسش و پاسخ آنلاین را حول یک هشتگ خاص با آدم‌هایی با علاقه‌مندی‌های مشابه ایجاد می‌کند. این چت‌‌توییتر قابلیت شخصی‌سازی نیز دارند به طوری‌که شما می‌توانید برای خود یک چت توییتر شخصی داشته‌باشید و این جت‌توییترها توسط هشتگ‌ها دسته‌بندی و موضوع‌بندی می‌شوند و هر موضوعی را می‌توانند دربر بگیرند.

هشتگ در اینستاگرام

هشتگ‌ها در اینستاگرام کمی متفاوت هستند: در اینستاگرام کاربران، گاهی هشتگ‌ها را نه برای تعریف موضوع و فهرست‌بندی، بلکه برای بیان احساسات،‌ شوخی کردن یا کارهای مشابه به‌کارمی‌برند.

هشتگ‌ها از دو منظر برای پست‌ها مفید هستند: در کاربرد اول قبل از هر چیز به بازدیدکننده عکس، توضیح می‌دهد که شما با چه انگیزه‌ای عکس را گذاشته‌اید و در کاربرد دوم هشتگ،‌ به جستجوی تصویر کمک می‌کند. بدین ترتیب کسانی که در اینستاگرام جستجو می‌کنند، جدای از نام کاربری یا Username، می‌توانند Tag را هم جستجو کنند. برای مثال:#دوست و #Anetwork در زیر یک عکس در ابتدا از انگیزه عکس را، (تبریک روز دوست از طرف یک شرکت) نشان می‌دهد و همزمان مخاطبان را به اطلاعات دسته‌بندی شده در رابطه با Anetwork هدایت می‌کند بدین‌ترتیب شما با یک پست هیجان‌انگیز که کانسپتِ محتوای آن سرگرم کننده است کاربران را به حوزه یک کسب‌کار می‌کشانید.

در اینستاگرام هشتگ‌ بیشتر قالب محتوایی دارند و هشتگ‌های معروفی نیستند اما در پست‌ها به کار گرفته‌ شده و به بازاریابی اینترنتی و یا در کل دیده‌شدن کمک می‌کنند این تیپ هشتگ‌ها به محتوای شما مربوط می‌شود:

هشتگ‌های متداول؛ مربوط به محتوای متنی و تصویری‌ای می‌شود که در اینستاگرام دو کاربرد دارند: پیدا کردن موضوعات مورد نظر توسط مخاطبان، در معرض جستجو‌ قرارگرفتن و دیده‌شدن برای صاحب یک اکانت، یک فرد یا یک کسب‌کار. برای دیده شدن باید مسیری که مخاطب در ذهنش می‌گذرد تا به محصول شما برسد را حدس بزنید و این یک شعبده بازی نیست، این کمی تامل در رابطه با مخاطبانتان است. برای مثال: شاید کسانی اسم رستوران شما را ندانند اما شما با استفاده کردن #همبرگر مخاطبانی برای کسب‌و‌کارتان پیدا می‌کنید.

هشتگ‌های که حالتی یا کاری را توضیح می‌دهند(lifestyle):#تهران_گردی یک مثال خوب lifestyle برای یک آژانس گردشگری است زیرا این هشتگ به خوبی افراد را به سمت محتوای منتشر شده جذب می‌کند تا آژانس خود را معرفی کنند.

هشتگ‌های رویداد‌ها( event): این نوع هشتگ‌ها برای اطلاع رسانی به طرفداران قابل استفاده هستند. اگر می‌خواهید یک همایش، مسابقه، جشن، رویداد، مناسبت و… را تبریک بگویید و یا برگزار کنید می‌توانید تمام اطلاعات و محتوای تصویری مربوط به رویداد مورد نظر را قبل، بعد و درحین برگزاری به واسطه یک هشتگ در یک جا جمع‌آوری کنید.

هشتگ‌های مکانی: این هشتگ‌ها به شما کمک می‌کنند تا مکان حضور خود یا کسب‌وکارتان را به مخاطبانتان اعلام کنید مانند:#Paladium ، برای مثال: یک کافه‌دار برای اشتراک مطلب خود می‌تواند از این هشتگ‌ها استفاده کند.#کافه_توت_فرنگی #دمنوش #یوسف_آباد

هشتگ‌های توصیفی: توصیف حس نویسنده از محتوای منتشر‌شده

شما در اینستاگرام می‌توانید بیش از ۳۰ هشتگ به کار ببرید اما استفاده بیش از حد هشتگ‌ها جالب نیست عددی بین ۵ تا ۹ در اینستاگرام یک میانگین تجربی برای استفاده استاندارد و تمرکز مخاطب بر محتواست. همچنین برای استفاده کردن از ترند‌ها، استفاده در تعداد پایین پیشنهاد می‌شود.

همه هشتگ‌ها را دقیقا در توضیح عکس استفاده نکنید، هشتگ‌های استفاده شده در خود عکس یا در کامنت‌ها، یک عملکرد یکسانی دارند پس می‌توانید به تدریج در کامنت‌ها هشتگ‌ها را اضافه کنید، برای مثال، تصویرتان را با چند هشتگ آپلود کنید و بین هر چند کامنت، چند هشتگ جدید بگذارید.

آخرین تغییر رخ داده برای هشتگ‌ها در اینستاگرام: هشتگ ها دیگر تاثیری در پست‌هایی که ظاهر خواهند شد نمی‌گذارند. همانطور که اینستاگرام اعلام کرده‌است، “عکس ها و فیلم هایی که شما در صفحه ی هشتگ می‌بینید به ترتیب زمان پست‌گذاری، طبقه بندی شده‌اند.”

پس تنها عاملی که جای یک پست در هشتگ را مشخص می‌کند تاریخ و زمان اصلی پست بارگذاری شده است. این یعنی قبلاٌ شما می‌توانستید با اضافه‌ یا حذف کردن هشتگ‌های یک پست، مجدد آن را رفرش کنید تا پست مورد نظر در بالای سرچ هشتگ مجددا ظاهر شود اما اینستاگرام از مدتی پیش این امر را محدود کرد و دیگر حذف و اضافه هشتگ‌ها تاثیری روی پست‌های شما ندارد و همه پست‌ها به ترتیب زمانی که قبلا بارگذاری شده‌اند، ظاهر می شوند. بدین‌ترتیب رفرش نکردن مطالب، مشترکین را در گذاشتن پست ها باهوش‌تر و کاربردی‌تر می‌کند.

اما این محدودیت چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

هر کسب‌وکاری مجبور می‌شود برای انتشار پست‌های خود در اینستاگرام استراتژی بیشتری به خرج دهد و معیار‌های درستی را برای گذاشتن پست مشخص شود.

به دلیل اولویت‌بندیِ زمانی، بهترین و ایده‌آل ترین زمان از طرف کسب‌وکارها انتخاب می‌شود. پس هماهنگی‌ِ مناسبی بین انتظار مخاطب برای دیدن پست و تولید محتوا اتفاق می‌افتد و میزان رضایت‌بندی و پی‌گیری مشتریان بالا می‌رود برای مثال، همه شنبه‌ها بعد از ظهر منتظر یک پست آنالیزی از سریال محبوبشان از یک منتقد سرشناس هستند.

هشتگ در فیسبوک

در فیسبوک هم قابلیت #‌هشتگ نویسی فعال است و خیلی‌ها از آن، برای پیدا شدن مطالبشان در فیس‌بوک استفاده می‌کنند. باید بدانید برای این‌که بخواهید عنوانی را با هشتگ در فیسبوک جستجو کنید facebook.com/hashtag/#uniquehashtag را در نوار جستجوی فیسبوک تایپ کنید. لازم به ذکر است عبارت بعد هشتگ عنوان مورد نظر شما می‌باشد.

چندی قبل مطالبی که در توییتر هشتگ نویسی می‌شد، وقتی در فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شد به دلیل این‌که فیس‌بوک از آن پشتیبانی نمی‌کرد، اتفاق خوشایندی نبود، اما در حال حاضر به راحتی می‌توانید مطالب خود را کپی یا به اشتراک گذاشته سپس توییتر و فیس‌بوک را به هم متصل کنید تا بلافاصله مطلبتان در هر دو منتشر شود.

هشتگ در تلگرام

ماهیت تلگرام بر اساس محتوا است و در آن دسترسی به هر محتوایی از طریق اسکرول، ممکن می‌شود. مخاطب در تلگرام با آرشیو‌های بزرگی از تصاویر که باعث سردرگمی می‌شوند مواجه است. بدین‌ترتیب هشتگ‌ها برای نظم‌دهی به این حجم گسترده محتوا به کمک این شبکه‌ اجتماعی پرداختند.

به یاد داشته باشید، در مدیریت یک کانال مرتبط به هر کسب‌وکاری هشتگ‌گذاری بسیار مفید است و به مدیریت شما در ارسال پیام کمک می‌کند به این صورت که شما می‌توانید تمام پیام‌های ارسالی مانند متن، عکس، ویدیو و… را که از طرف خودتان در گروه‌ها می‌فرستید را در یک جا مشاهده کنید برای مثال، اگر در بین هزار پیام دقیقا ندانید برای چه افرادی چه مطلبی فرستادید؟ می‌توانید با نشانه‌گذاری پیام‌های ارسالی تک تک پیام‌هایتان را هشتگ‌گذاری کنید بدین‌ترتیب با جستجو هشتگ یا کلیک بر یکی از هشتگ‌های ارسالی تمام پیام‌های شامل این هشتگ را مشاهده کنید. یا در مثالی دیگر شما مجبور هستید قوانین گروه را مکرر ارسال کنید یا محصولات‌ یا اطلاعات را دسته‌بندی کنید تا افراد تازه وارد به راحتی آگاه شوند و به اطلاعات قدیمی دسترسی پیدا کنند در این موارد شما می‌توانید محصولات، خدمات و هر نوع محتوای خود را برای کاربر دسته‌بندی کنید.

اصول بازاریابی محتوا در انتخاب هشتگ

از نگاه بازاریابی محتوا زمانی که شما برای ساخت و انتخاب هشتگ‌ها برای هر محتوایی در هر شبکه‌ای اقدام می‌کنید، بد نیست که به پنج سوال زیر پاسخ دهید:

پنج سوال بالا به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای ساخت و یا انتخاب هشتگ مورد نظر برای محتوای خود بهتر تصمیم بگیرید برای مثال، اگر قصد دارید که یک محصول را معرفی کنید این پنج سوال رو به ترتیب از خود بپرسید و بدین‌ترتیب توسط محتوای دسته‌بندی شده مخاطبان را به سمت محصول خود جذب کنید:

این محصول چیست ؟ #لباس_هنری

کجاها عرضه می‌شود؟ #پالادیوم

چرا این محصول خوب است؟ #پارچه‌های_دستباف

چه زمان این محصول به بازار ارائه می‌شود و یا چه زمان تخفیف می‌خورد؟#جشنواره_بهاره

چطور به این محصول می‌توان دسترسی پیدا کرد؟#خرید_آنلاین

در حقیقت هشتگ‌ها مانند کلید کلمه‌ها، محتوا‌ی مورد نظر را در معرض جستجوی افراد قرار می‌دهند و شما به واسطه این پنج سوال خط فکری مخاطب را در هنگام جستجو دنبال می‌کنید و می‌توانید با هشتگ‌گذاری

۲. برای هشتگ‌گذاری روی یک محتوا و یا ساخت هشتگ‌‌های خاص که نام تجاری شما را تعریف و در بهتر شناخته شدنِ برند شما کمک می‌کنند باید به رویکردها توجه کنیم. معمولا هشتگ‌های خاص که بیشتر یک پریود زمانی را پوشش می‌دهند در چهار دسته زیر می‌گنجند:

بازار رقابت(contest): برای پیشی گرفتن از رقبا‌ی خود می‌توانید کمپین‌های تخفیف و پیشنهاد‌های ویژه طراحی کنید و برای هر یک از این کمپین‌ها هشتگی خاص طراحی کنید.

آموزش(education): شما باید با توجه به ساختار فکری مخاطبانتان، صنعت و تکنولوژی‌ای که در کسب‌وکارتان به کار گرفته‌اید، ماهیت برند و موضوع کسب‌وکارتان، هشتگ‌ بسازید و یا محتوایتان را هشتگ‌گذاری کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، تمام هشتگ‌ها که حکم کلید‌ کلمه‌ها را دارند در راستای آموزش ماهیت نام تجاری شما بر محتوا سوار می‌شوند.

مناسبت‌ها(events): محتوای شما با توجه به مناسبت‌ها و گردهمایی‌های مختلف باید تولید و هشتگ‌گذاری شود. برای مثال، #نوروز برای عرضه محصولات یک فروشگاه چقدر خوب کار می‌کند و کسانی که در اینترنت به دنبال محصولات نوروزی هستند

طرفداران(advocacy): اینجا بحث در رابطه با طرفداران است اگر برای محتوایی شما از ترندها استفاده کنید دقیقا بر روی مخاطبان هدفی دست گذاشته‌اید که موضوع آن هشتگ علاقمند هستند این یعنی هشتگ‌ها نه تنها محتوا را دسته‌بندی می‌کند مخاطبان را نیز دسته‌بندی می‌کند. زیرا نتیجه جستجوی یک هشتگ محتوای دسته‌بندی شده‌ای را نشان می‌دهد که هرکدام خالقی دارد و شما به راحتی به صاحبان آن محتوای تولید شده دسترسی پیدا می‌کنید.

ارتباط هشتگ‌ها در ترویج کسب‌وکارها

این را بارها بدان اشاره کردیم که مفهوم هشتگ در شبکه‌های اجتماعی تقریبا همسان با مفهوم کلمات کلیدی در موتورهای جستجو است و موضوعات و پست‌های مرتبط و مورد نظر را نمایش می‌دهند. بدین‌ترتیب رقابت دیده‌شدن کاملا با مفهوم هشتگ قابل توجیه است. هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی به طرافداران یک موضوع کمک می‌کنند تا به محتوا، هدف و کاربر مورد نظر دسترسی پیدا کنند دقیقا مانند کاری که کلید‌ واژه‌های سودمند و مناسب با برندینگ یک کسب‌وکار می‌کنند.

هشتگ‌گذاری مناسب مانند یک بهینه‌سازی سئو عمل می‌کند، خیلی با سرعت محتوای شما را در معرض دید قرار می‌دهد و جذب ترافیک را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد ولی اثر خود را در طول زمان به نسبت سئو از دست می‌دهد پس باید فرآیند بهینه‌سازی سئو هم موازی با هشتگ‌گذاری انجام شود.

هشتگ در واقع یک گفت و گو بین نام تجاری و مصرف کننده است. زمانی که یک کمپین را به اجرا در می‌آورید برای رساندن پیام خود از هشتگ‌ها استفاده می‌شود. مانند: #shareacoke اگر گفتگو به درستی انجام شود این گفتگو منجر به اشتراک‌گذاری در سطح کلان می‌شود یعنی افراد بدون هیچ هزینه‌ای به روش اشتراک‌گذاری نام تجاری شما را مشهور می‌کنند اما به خاطر داشته‌باشید که همین نشر سریع با نقد بد مواجه شود نام تجاری شما شکست خواهد خورد.

در یک کلمه هشتگ‌گذاری به بازاریابی اینترنتی شما به ارزانترین شکل کمک می‌کند.

ابزارهایی برای مدیریت و رصد هشتگ‌ها

باید گفت ابزارهایی وجود دارند که الگوهای رفتاری کاربران در هنگام کلیک کردن بر روی هشتگ‌ها را به شما نشان می‌دهند تا در ترویج کسب‌وکارهایتان تصمیم‌های درستی بگیرید. هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان بگذارند و این اطلاعات از میزان استفاده از یک هشتگ مرتبط با کسب و کار شما خبر می‌دهد بدین ترتیب برآن شدیم چند ابزار که خدمات مدیریتی و یا رصدی برای عملکرد هشتگ‌های شما دارند معرفی کنیم:

RiteTag:

از خدماتی که این وب‌سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

مسیر یابی برای انتخاب بهترین هشتگ‌ها

گزارش بهترین عملکرد برای هشتگ‌ها بر اساس تراکم استفاده

ارائه امکانی برای تطبیق و مقایسه مطالب محبوب

آوردن مخاطبان هدف‌دار با برچسب بهینه ساز که به محبوبیت هشتگها امتیاز می دهد

Sees:

این وب‌سایت خدماتی را در راستای انتخاب هشتگ در اختیار می‌گذارد:

جستجوی رسانه ی اجتماعی و کشف ابزار

کشف و تجسم موضوعات یا هشتگ های مربوط به مطالب ارسالی

ارسال پیام‌هایی برای سرگرمی و تعامل کاربران

ارسال مجدد پست‌های محبوب و خاص بر اساس هشتگ برچسب شده

Social Mention:

این ابزار بیشتر نگاه آنالیزی دارد و بر اساس داده‌های کیفی کار می‌کند.

جمع‌آوری و ارائه نتایج مربوط به تحقیقات در رابطه با یک هشتگ، از کانال‌های مختلف

ارائه ویژگی‌هایی چون تمایل، تعداد پست‌هایی که مجددا ارسال شده و میزان اثرگذاری حاصل از هشتگ‌ها

محدود شدن جستجوها بر اساس تاریخ و اولویت انتخاب پلتفرمی خاص از طرف مخاطبان هدف

بد نیست بدانید تعداد این ابزارها در دنیای دیجیتال بسیار زیاد است به همین دلیل در مطالبی دیگر مفصل بدان پرداخته‌ایم.

باید‌ها و نباید‌هایی برای هشتگ

از هشتگ‌های پراکنده استفاده نکنید، در کلِ بازاریابی دیجیتال خود یا تولید محتوایی که دارید بین بیست تا پنجاه هشتگ انتخاب کنید و فقط از آن‌ها استفاده کنید خواهید این کار به طور ناخودآگاه، در انتخاب عکس‌ها همگونی بیشتری را به وجود می‌آورد.

از گیج کردن مخاطب بپرهیزید، اگر تمایل دارید داخل متن، هشتگ به کار ببرید یک یا دو هشتگ کافیست زیرا محتوای شما را غیر قابل فهم می‌کند.

هر هشتگ را در پلتفرم خود درک کنید، مفهوم، اثر و میزانِ اعتبار هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. برای مثال، یک هشتگ در توییتر ترند است ولی این ویژگی برای آن در اینستاگرام دیده نمی‌شود. لازم به ذکر است که استفاده کردن یک هشتگ ثابت در چند شبکه اجتماعی اشتباه نیست اما نتایج یکسانی هم نخواهد داشت.

برای محتوای خود از تعداد زیاد هشتگ استفاده نکنید، زیرا حس کاربران را بد و خواندن متن را سخت می‌کند و این حس را بوجود می‌آورد که شما به صورت تهاجمی در تلاش برای تبلیغ هستید و این مهم باعث می‌شود که پست‌های شما، اسپم تلقی شود.

نتیجه‌گیری

شاید در نگاه اول هشتگ‌ها کلماتی برای دسته‌بندی باشند اما استراتژی استفاده از آن‌ها و فهم ماهیت ساختاریشان امری پیچیده است که نیازمند تسلط بر پلتفرم‌هایی است که هشتگ را پشتیبانی می‌کنند. از طرفی دقت داشته‌باشید برای نحوه استفاده درست هشتگ‌ها باید بارازیابی محتوایی و ارزش کلید کلمات را بدانید که بتوانید این موضوع را شبیه سازی کنید. لازم به ذکر است که موفقیت شما زمانی معنا پیدا می‌کند که بعد از ساخت یا انتخاب هشتگ‌ها با ابزارهای مربوطه، میزان موفقیت آن‌ها را رصد و آنالیز کنید.

نویسنده : نگین منصوری

منبع : آکادمی ای نتورک

به کانال تلگرامی انجمن خانواده و اینترنت بپیوندید. familyweb@

 

هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟